تصاویری از بازداشت‌شدگان اعتراضات شیراز منتشر شد

  • 04 آذر 1398 - 10:56
تصاویری از بازداشت‌شدگان اعتراضات شیراز منتشر شد

تصاویر بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شیراز در صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا منتشر شده. هر چند آمار بازداشت‌شدگان اعلام نشده اما آنگونه که تصاویر نشان می‌دهد بیش از دویست نفر از معترضان که زنان نیز در بین آن‌ها هستند، بر اثر ناآرامی‌های هفته گذشته در شیراز بازداشت شده‌اند.

مقامات قضایی فارس گفته‌اند که وضعیت بازداشت‌شدگان تا دو روز آینده مشخص خواهد شد.

زنان نیز در میان بازداشت‌شدگان دیده می شوند

هفته گذشته و به دنبال گران شدن بنزین، بسیاری از شهرهای ایران از جمله شیراز به صحنه اعتراضات علیه گرانی و فساد تبدیل شد.

بر اساس اعلام یک منبع امنیتی به خبرگزاری ایرنا، شیراز در هفته گذشته شاهد گسترده‌ترین اعتراضات در ایران بوده، به گونه‌ای که همزمان ده‌ها نقطه این کلانشهر به صحنه اعتراض تبدیل شد.

مقامات قضایی فارس گفته‌اند که وضعیت بازداشت‌شدگان تا دو روز آینده مشخص خواهد شد

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این ناآرامی‌ها، شماری از معترضان زخمی شدند. ایسنا در این خصوص آماری منتشر نکرده.

منابع رسمی در خصوص آمار کشته شدگان خبری اعلام نکرده‌اند اما آمار غیررسمی نشان می‌دهد در شیراز و صدرا دستکم ۱۲ معترض کشته شده‌اند، هر چند برخی منابع این آمار را بیشتر می‌دانند.

برخی تحلیلگران از برخورد امنیتی با اعتراضات انتقاد کرده و بر این باور هستند که این اعتراضات و خشم عمومی در جامعه، ریشه های اجتماعی دارد. عماد افروغ، جامعه شناس در این خصوص به خبرگزاری ایسنا گفته: ما همین اتفاق را با شباهت‌های زیادی در سال ۹۶ شاهد بودیم، در همان زمان بسیاری از ناظران با استناد به داده‌ها گفتند که این یک پدیده اقتصادی-اجتماعی است نه امنیتی. اما اشتباه حاکمیت این بود که تمام مسأله را امنیتی دید و بعد هم روی تجمعات مردم علیه آن اتفاق مانور داد و موضوع را فیصله شده فرض کرد. در حالی که نه تنها اصل موضوع باقی ماند که آمارها و وضعیت مشهود نشان می‌دهد که از آن زمان شکاف‌های اجتماعی و بسترهای خشونت‌زا نه تنها به قوت خود باقی مانده‌اند بلکه رو به افزایش هستند.

به گفته وی، نگاه و تحلیل امنیتی درباره یک حادثه و موقعیت اجتماعی ما را نه تنها به حقیقت نمی‌رساند بلکه باعث گمراه شدن می‌شود.

دیدگاه