تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

استاد دانشگاه شیراز: قطع اینترنت “ظالمانه بود”

  • 03 آذر 1398 - 14:09
استاد دانشگاه شیراز: قطع اینترنت “ظالمانه بود”

دکتر علی‌اکبر صفوی استاد دانشگاه شیراز و کارشناس تحلیلگر فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا قطع اینترنت را “ناشیانه، ظالمانه و به دور از عدالت و رعایت حق الناس” دانست.

به گفته او، قطع یک هفته ای اینترنت در ایران با تصمیم “دایناسورهای دنیای دیجیتال” رخ داده.

این استاد دانشگاه شیراز توضیح داده “دایناسورهای دنیای دیجیتال” افرادی هستند که “حتی قادر به خواندن یا پاسخ دادن به ایمیل‌هایشان نیستند و برای این کار از منشی خود یا فرد دیگری کمک می‌گیرند یا فردی را استخدام می‌کنند که به جای آنان در دنیای دیجیتال فعال باشد. آنها اغلب نه تنها ذره‌ای مهارت دنیای دیجیتال را کسب نکرده اند، بلکه فهم و شناختی از این تحولات و تاثیرات آن در زندگی مردم و در گردش امور در کشورهای جهان هم ندارند. وقتی به اینگونه افراد در مورد ضرورت اینترنت در زندگی اجتماعی انسان امروز و تحولات سیاسی و اقتصادی جهان صحبت شود، نمی‌توانند فهم درستی از اهمیت آن داشته باشند و فرضشان بر آن است که نبود اینترنت مثل کمبود لوبیا است که اگر نبود می‌توان برای طبخ غذا از سایر حبوبات بهره‌برد یا اصلا غذا را بدون لوبیا پخت یا سفارش داد.”

صفوی در خصوص خسارت‌های ناشی از قطع اینترنت هم گفت: برخی منابع داخلی خسارت مالی ناشی از قطع اینترنت کشور در یک هفته گذشته را حدود یک میلیارد دلار و برخی منابع خارجی آن را حدود یک و نیم میلیارد دلار (معادل هفده هزار میلیارد تومان) برآورد کرده‌اند.

به دنبال اعتراضات مردمی به گران شدن بنزین در ایران، اینترنت جهانی از شامگاه شنبه بیست و پنجم آبان ۹۸ در سراسر کشور قطع شد. اینترنت جهانی در برخی نقاط روز شنبه ۲ آذر و در برخی شهرها هم یکشنبه ۳ آذر وصل شد.

دیدگاه