“سهم ۳۰ درصدی زنان از مناصب مدیریتی به‌ آسانی به دست نمی‌آید”

  • 16 مهر 1398 - 23:26
“سهم ۳۰ درصدی زنان از مناصب مدیریتی به‌ آسانی به دست نمی‌آید”

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: زنان باید بدانند که کسی برای دادن ۳۰درصد سهم‌شان در مناصب اصلی کشور فرش قرمز پهن نکرده، بلکه خودشان باید برای انتخاب‌شدن تلاش کنند و به این موضوع اهمیت دهند.

فاطمه راکعی روز جمعه ۱۲مهرماه در جمع اعضای این جمعیت و نیز اصلاح‌طلبان فارس عنوان کرد: احترام به زنان و به رسمیت شناختن جایگاه آنان از منظر معنوی و مادی نشان‌دهنده ارزش‌بخشی به حضور بانوان و خوشامد به فعالیت آنان در عرصه‌های گوناگون است.

وی افزود: جوامع امروزی توسعه پایدار را بدون حضور فعال زنان میسر نمی‌دانند؛ افزون بر این به‌درستی می‌توان از آموزه‌های پیامبر اسلام (ص) درک کرد که چرا ایشان کرامت زنان را کرامت جامعه خوانده‌اند.

توسعه بدون زنان غیرممکن است

وی با بیان اینکه می‌توان از خصلت‌های اخلاقی و متعهدانه زنان در مدیریت بحران بهره جست، گفت: بانوان جامعه‌ای فعال و پویا را تشکیل می‌دهند که بدون آنها توسعه امکان‌ناپذیر است.

راکعی تاکید کرد: زنان در سراسر ایران باید در عرصه تصمیم‌گیری وارد شوند و سهم خود را از ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی کسب کنند و این حضور باید از حوزه‌های سیاسی آغاز شود.

این فعال سیاسی حفظ انسجام تشکیلاتی و عملکرد جبهه‌ای را راهکار تحقق سهم زنان در دستگاه‌های اجرایی دانست و ادامه داد: در این زمینه، هدف اصلی حفظ انسجام و وحدت ملی و رسیدن به جایی است که همه، فراتر از احزاب و جبهه‌های مخالف سیاسی برای ماندگاری ایران و امنیت ملی و تمامیت ارضی تلاش کنند و سپس اعمال روش‌های اصلاح‌طلبانه اولویت دارد.

فعالیت تشکیلاتی کلید مردم‌سالاری است

راکعی با بیان اینکه عمر رفتارهای غیراخلاقی، غیرانسانی و غیراجتماعی به پایان رسیده است، گفت: با ادامه چنین رفتارهایی دموکراسی را در کشور تحریم می‌کنیم؛ اما در جریان فعالیت تشکیلاتی می‌توان به معنای واقعی مردم ‌سالاری را تجربه کرد.

دبیر جمعیت زنان نواندیش منطقه فارس نیز در جمع اعضای این جمعیت و سیاسیون اصلاح‌طلب فارس با تاکید بر اینکه نیازمند رویکردی نظام‌مند در حوزه زنان هستیم، افزود: حاکمیت باید ساختاری فراقوه‌ای برای سیاستگذاری در زمینه زنان ایجاد کند؛ در این صورت آمدن و رفتن جریانات سیاسی در ارکان قدرت مسائل زنان را دستخوش تغییر قرار نمی‌دهد.

جمیله کریمی با بیان اینکه جامعه زنان باید گفتمان واحدی داشته باشد و از فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده خودداری کند، ابراز داشت: تولید ساختار قدرت از وظایف احزاب است و برای اداره جامعه باید برنامه‌ریزی و کادرسازی کنند.

وجود احزاب زنانه مهارت‌های اجتماعی آنان را تقویت می‌کند

وی با بیان اینکه مهارت‌های اجتماعی انسان‌ها در بستر حزب تقویت می‌شود مدعی شد که  به‌واسطه حضور ارکان مردانه در راس هرم قدرت، احزاب در کشور ساختاری مردانه دارند و گفت: زنان نمی‌توانند فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را تصاحب کنند؛ بنابراین وجود تشکل‌های زنان برای تقویت مهارت‌های آنان مهم است.  

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس همچنین ادعا کرد: جامعه امروز فاقد راهبردی مشخص برای طی مسیر ناهموار راهیابی زنان در اداره کشور است؛ از طرف دیگر زنان جامعه به‌عنوان یک شهروند برای اصلاح یا  تغییر قوانینی که با نیازهای زیستی آنها مرتبط است، رنج می‌برند.

وی افزود: بخشی از این مسائل ریشه در عدم اتحاد زنان و نداشتن گفتمانی واحد برای خروج از این بن‌بست است و  بخشی دیگر به  نگرش ساختار مردانه قدرت برمی‌گردد که نه دغدغه حل مشکلات زنان را دارند و نه باوری عمیق به سهیم کردن ظرفیت بی‌بدلیل زنان در بهتر اداره شدن کشور؛ از همین رو در هر انتخاباتی شعارهایی داده می‌شود که در هنگامه رسیدن به قدرت‌ ابتر می‌ماند.

این فعال سیاسی بیان داشت: عده‌ای در درون حاکمیت خواسته یا ناخواسته به جامعه القا می‌کنند نظام اصلاح‌پذیر نیست و به شکاف بین مردم و حاکمیت دامن می‌زنند و موجبات نارضایتی بخشی از مردم را فراهم می‌کنند.

کریمی  ابراز داشت: نظام باید بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های سیاسی تدبیری کند تا همدلی ایجاد شود.

گفت‌وگوی ملی شاهراه رسیدن به همبستگی است

کریمی شاهراه رسیدن به همبستگی را گفت‌وگوی ملی عنوان کرد و بیان داشت: بی‌اعتنایی به گفت‌وگوی ملی باعث می‌شود شکاف عمیق‌تر شود و ناامیدی رخنه کند و زمینه سواستفاده دشمنان را فراهم می‌آورد و در نبود نیروهای صادق عده‌ای فرصت‌طلب را میدان‌دار سوءاستفاده از بی‌تدبیری برخی مسئولان می‌کند که به غارت بیت‌المال می‌پردازند.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس با اشاره به فضای رقابت‌های انتخاباتی، عنوان کرد: خط قرمز همه ما باید منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی باشد.

وی ، اصلاحات را راهی برای برون‌رفت از شرایط فعلی کشور دانست و  اظهار داشت: اصلاحات از یک سو در مقابل براندازانی است که در پی خشونت هستند و از طرف دیگر خود را در مقابل اندیشه‌هایی می‌یابد که به جای به رسمیت شناختن تکثر در جامعه در تلاش است جامعه را دو قطبی کند و شهروندان را بر اساس الگوی بر من و با من تقسیم‌بندی کند که این از عوامل خطرناک تاثیرگذار در کاهش سرمایه‌های اجتماعی مخصوصا در آستانه انتخابات است.

این فعال سیاسی مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات از راهکارهای دستیابی به اهداف ملی دانست و خاطرنشان کرد: دو قطبی کردن فضا به صورتی که رقبا گمان کنند با حذف هم می‌توانند بقای خود را حفظ کنند خطرناک است؛ در این صورت مردم روحیه محافظه‌کاری می‌گیرند و کنار می‌کشند.

کریمی با تاکید بر ضرورت حضور زنان در انتخابات افزود: اگر موازنه قدرت در مجلس برقرار باشد، قوانین تدوین یا اصلاح‌شده با ایجاد موازنه می‌تواند دست بالا را در برقراری عدالت جنسیتی داشته باشد.

دیدگاه