تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

ابراز امیدواری در خصوص «ختم به خیر شدن» پرونده جوان ایرانی متهم به «توهین به پیامبر»

  • 11 فروردین 1396 - 20:28
ابراز امیدواری در خصوص «ختم به خیر شدن» پرونده جوان ایرانی متهم به «توهین به پیامبر»

مادر سینا دهقان، جوان ایرانی که به اتهام سب‌النبی (توهین به پیامبر اسلام) به اعدام محکوم شده، نسبت به «ختم به خیر شدن» پرونده او، ابراز امیدواری کرد.

مادر سینا در یک ویدئو که به تازگی منتشر شده، می‌گوید: «در خصوص مطالبی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علیه پرونده سینا جوسازی شده؛ می‌خواستم به اطلاع‌تان برسانم که سینا از اول رسیدگی به پرونده وکیل داشته و در حال حاضر هم وکیل تعیین‌شده‌اش که خودم گرفته‌ام آقای مهدی شکیبا هستند. طبق گفته ایشان سیر پرونده کاملا قانونی بوده است و الان برای اعاده دادرسی اقدام کرده‌اند و با خبرهای خیری که دارند ان‌شالله هر چه زودتر این پرونده ختم به خیر بشود.»

در پس زمینه فضایی که مادر سینا دهقان صحبت می‌کند عکسی از سینا و یک جلد قرآن مشاهده می‌شود.

مشخص نیست که این ویدئو تحت چه شرایطی و با چه هدفی ضبط و منتشر شده است.

برخی منابع روز سوم فروردین ماه اعلام کرده بودند که دیوان عالی کشور اوایل بهمن ماه سال گذشته با قبول رای دادگاه بدوی، حکم اعدام سینا دهقان را «عینا» تائید کرده است. این منابع گفته بودند که سینا دهقان وکیل تعیینی نداشته و وکیل تسخیری داشته است. وکیل تسخیری، وکیلی است که دادگاه برای متهم انتخاب می‌کند.

سینا دهقان که اکنون ۲۱ سال سن دارد، در مهرماه سال ۱۳۹۴ و در حالی‌که مشغول انجام دوره خدمت سربازی بود، به اتهام «نوشتن مطالب انتقادی و توهین به پیامبر اسلام در شبکه اجتماعی لاین» بازداشت شد.

دادگاه کیفری اراک، با وجود توبه و ابراز ندامت متهم، وی را به اعدام محکوم کرد. طبق ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی ایران، «هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است، سب‌النبی محسوب نمی‌شود.»

صدور حکم اعدام به اتهام «سب‌النبی» قبلا و دست‌کم در دو مورد در ایران سابقه داشته است. سهیل عربی که در سال ۱۳۹۲ بازداشت و به اتهام توهین به پیامبر به اعدام محکوم شده بود، شهریور ۱۳۹۴ به هفت سال و نیم زندان محکوم شد.

همچنین روح‌الله توانا فرد دیگری که به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شد و قوه قضائیه ایران درباره جزئیات پرونده او اطلاع‌رسانی نکرد. صدور این احکام، اعتراض سازمان عفو بین‌الملل را در پی داشته است.

دیدگاه