تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

بانک مرکزی ایران به تصمیم دادگاه لوکزامبورگ اعتراض کرد

  • 06 فروردین 1396 - 16:52
بانک مرکزی ایران به تصمیم دادگاه لوکزامبورگ اعتراض کرد

بانک مرکزی ایران به تصمیم دادگاه لوکزامبورگ مبنی بر توقیف یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران اعتراض کرد. این حکم به دلیل پرداخت خسارت به بازماندگان قربانیان ترور ۱۱ سپتامبر صادر شده است.

بانک مرکزی ایران از اعتراض به تصمیم اخیر دادگاه لوکزامبورگ خبر داد. در تارنمای این بانک (۲۶ مارس / ۶ فرودین)  آمده است: «تصمیم اخیر دادگاه لوکزامبورگ در توقیف دارایی‌هایی ایران، به معنای اجرای رای دادگاه آمریکایی نیست و برای مقابله با آن، بانک مرکزی با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، از امکان اعتراض و استیناف خواهی، حداکثر استفاده را به عمل خواهد آورد.»

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در روزهای اخیر، پرسش‌ها و ابهام هایی درباره تصمیم دادگاه لوکزامبورگ مطرح شده است. بانک مرکزی ایران در این باره که چه اقدامات مشخص دیگری مقامات ایرانی انجام خواهند داد توضیح بیشتری نداده است.

با شکایت تعدادی از قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، دادگاهی در لوکزامبورگ در اسفند ماه ۹۵ رای داد که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پول ایران در نزد بانک کلیراستریم به عنوان غرامت شاکیان بلوکه شود. این پول فعلا بلوکه شده و هنوز تصمیمی برای واگذاری این مبلغ به قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر اتخاذ نشده است.

پس از صدور حکم قاضی دادگاه لوگزامبورگ ایران به حکم این دادگاه رسما اعتراض کرد. اما دادگاه لوکزامبورگ تقاضای دولت ایران برای بازگرداندن دارایی‌های بلوکه‌شده این کشور را رد کرد.

سابقه شکایت از دولت ایران

شکایت قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از دولت ایران به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. در این سال دادگاهی در نیویورک دولت ایران را به پرداخت ۷ میلیارد دلار غرامت به خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا محکوم کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران در این دادگاه متهم شده بود با اجازه ‌دادن به عبور اعضای القاعده از خاک ایران، به تروریست‌ها کمک کرده است.

 

دیدگاه