احتمال نرمش آمریکا در سیاست تحریم نفتی ایران

  • 08 تیر 1397 - 9:13
احتمال نرمش آمریکا در سیاست تحریم نفتی ایران

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا می گوید واشنگتن با کشورهایی که میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش بدهند بر سر تحریم ها “به طور موردی” همکاری خواهد کرد.

این مقام که خواسته است ناشناس باقی بماند روز پنجشنبه (۲۸ ژوئن/ ۷ تیر) به خبرگزاری رویترز گفت: “ما بر همکاری با کشورهایی که نفت خام ایران را وارد می کنند تمرکز داریم تا هر تعداد آنها را که ممکن است مجاب کنیم تا روز چهارم نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند.”

او افزود: “ما آماده ایم با کشورهایی که واردات خود را کاهش بدهند به طور موردی همکاری بکنیم.”

این در حالیست که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا گفته بود خریداران نفت ایران از تحریم های احتمالی واشنگتن معاف نخواهند شد و این که پیام دولت آمریکا به سایر کشورها این است که “نه، ما معافیتی صادر نمی کنیم.”

مقامات وزارت نفت ایران می گویند آمریکا توان آن را ندارد که صادرات نفت ایران را در ظرف چند ماه آینده به صفر برساند.

ژاپن و کره جنوبی تایید کرده اند که در حال مذاکره با آمریکا برای کسب معافیت از تحریم های نفتی ایران هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه گذشته در پی خروج از توافق هسته ای (برجام) به کشورهای دیگر بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای اجرای تحریم های ایران فرصت داد. موعد اعمال تحریم های نفتی چهارم نوامبر (۱۳ آبان) است.

روز چهارشنبه (۲۷ ژوئن) نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، به دیدار نارندرا مودی، نخست وزیر هند رفت تا از او بخواهد واردات نفت از ایران را کاهش بدهد.

هند در کنار چین، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی از خریداران عمده نفت خام ایران است.

خانم هیلی که پس از دیدار با نارندرا مودی با خبرنگاران صحبت می کرد گفت: “نخست وزیر مودی به خوبی موضع ما درباره ایران را درک می کند. او (این موضع) را زیر سوال نبرد و از آن انتقاد نکرد. او درک کرد. او همچنین درک می کند که رابطه (هند) با آمریکا محکم است و مهم است و ضرورت دارد که همین طور بماند.”

خانم هیلی – که خود هندی تبار است – گفت که وزیران دفاع و امورخارجه دو کشور به زودی درباره پیامدهای اعمال مجدد تحریم های ایران گفتگو خواهند کرد.

این مقام آمریکایی در عین حال گفت که واشنگتن به طور اصولی با سرمایه گذاری هند در پروژه بندر چابهار ایران مخالفتی ندارد. او گفت: “ما می دانیم که (پروژه) این بندر باید انجام بشود و آمریکا برای این کار با هند همکاری خواهد کرد.”

افغانستان، هند و ایران سال گذشته موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند. دولت هند به تازگی اعلام کرده است که تلاش می کند این پروژه تا سال ۲۰۱۹ به مرحله بهره‌برداری برسد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، شش ماه بعد از خروج این کشور از برجام، یعنی در نوامبر سال ۲۰۱۸، وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانک‌هایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند (مثلا بانک های چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند.

دیدگاه