مشاور ترامپ: آمریکا فعلا به برجام پایبند است

  • 03 فروردین 1396 - 8:43
مشاور ترامپ: آمریکا فعلا به برجام پایبند است

مشاور هسته‌ای دونالد ترامپ اعلام کرد، دولت جدید آمریکا تا زمانی که سیاست دیگری اتخاذ نکند به توافق اتمی با ایران پایبند است و به اجرای سخت‌گیرانه آن تأکید دارد.

به گزارش دویچه وله، کریستوفر فورد، مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا می‌گوید، واشنگتن به توافق اتمی میان ایران و شش کشور دنیا، از جمله آمریکا احترام خواهد گذاشت.

فورد، مشاور ترامپ در امور سلا‌ح‌های کشتار جمعی و منع گسترش سلاح‌های اتمی، روز سه‌شنبه اول فرودرین (۲۱ مارس) در کنفرانسی که توسط مؤسسه کارنگی در واشنگتن برگزار شد این مطالب را اعلام کرده است.

فورد به مؤسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت، دولت ترامپ به توافق اتمی با ایران پایبند خواهد بود “مگر این که تصمیم دیگری گرفته شود.” به گفته او، دولت آمریکا قصد دارد “سخت‌گیرانه” این توافق را به اجرا بگذارد و “اطمینان حاصل خواهد کرد تا ایران نیز همین کار را انجام دهد.”

با وجود این مشاور ترامپ گفت که کاخ سفید در حال بازبینی تمامی توافق‌های هسته‌ای است که در دولت‌های قبلی آمریکا به دست آمده، از جمله توافق اتمی با ایران.

ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه به اضافه آلمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا JCPOA را در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ آغاز کردند.

توافق یادشده برنامه اتمی ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کرده است.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود این توافق را “فاجعه” و “بدترین توافقی خواند که تا به‌حال مورد مذاکره قرار گرفته است.” او به علاوه گفته بود که این توافق ممکن است به “هولوکاست هسته‌ای” بینجامد.

در ماه فوریه دولت ترامپ آزمایش موشکی ایران را نقض برجام تلقی و دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه این کشور وضع کرد.

ظریف به خروج از برجام تهدید کرد

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شامگاه دوشنبه ۳۰ اسفند در سفر غیر رسمی خود به اصفهان تهدید کرد، ایران با “بدعهدی‌های طرف‌های برجام، به شرایط قوی‌تر از گذشته” باز خواهد گشت.

ظریف گفت: «اگر آمریکا بدعهدی خود را به حدی برساند که ادامه برجام به منافع ملی ما خدشه وارد کند، جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کامل برای بازگشت به شرایط قبل از برجام و حتی قوی‌تر از گذشته برخوردار است.»

او تأکید کرد که ایران به عهد خود “پایبند است” و در عین حال افزود که طی دو ماه گذشته این کشور توانست “پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ کشور که در زمان تصویب برجام تنها یک ایده بود را به مرحله عملیاتی” برساند.

ظریف می‌گوید، توان غنی‌سازی این سانتریفیوژها حدود ۲۰ برابر سانتریفیوژهایی است که پیش از این نصب شده بود.

ظریف همچنین گفته است، به دستور آیت‌الله خامنه‌ای‌،‌ رهبر انقلاب، هیأت ناظر بر برجام تشکیل شده و موارد نقض احتمالی برجام از سوی وزارت خارجه یا دستگاه‌های دیگر به این هیأت گزارش می‌‌شود. هیأت این موارد را بررسی کرده و در مورد پاسخ مناسب تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دیدگاه