بازداشت وزیر پیشین انرژی اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران

  • 29 خرداد 1397 - 8:32
بازداشت وزیر پیشین انرژی اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران

گونن سیگو، سیاست‌مدار و وزیر پیشین انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل که زمانی به دلیل قاچاق مواد مخدر زندانی شده بود، به ظن جاسوسی برای ایران از طرف ماموران سازمان امنیت داخلی این کشور بازداشت شد.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) روز دوشنبه (۲۸ خرداد / ۱۸ ژوئن) گزارش داد که گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل، به ظن جاسوسی برای ایران بازداشت شده و دادستانی اسرائیل علیه او کیفرخواست تهیه کرده است.

در گزارش سازمان امنیت داخلی اسرائیل آمده است که گونن سیگو که در گینه زندگی می‌کرد در ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) به درخواست اسرائیل به این کشور منتقل شده و آنجا به ظن “کمک به دشمن به هنگام جنگ و جاسوسی علیه اسرائیل” بازداشت شده است.

به گزارش سازمان امنیت داخلی اسرائیل گونن سیگو مظنون به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی ایران است. در این گزارش آمده که وزیر پیشین انرژی اسرائیل به ایران اطلاعات مخفی در ارتباط با “انرژی، سایت‌ها، ساختمان‌ها و مقامات امنیتی” اسرائیل می‌داده است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده است که گونن سیگو دو بار با رابط خود در ایران دیدار و گفت‌وگو کرده و با افراد مظنون در هتل‌ها و خانه‌هایی در کشورهای مختلف جهان مذاکره می‌کرده است.

سیگو که در کابینه اسحاق رابین وزیر انرژی و زیرساخت‌ها بود، در سال ۲۰۰۴ به جرم قاچاق ۳۲ هزار قرص اکستازی از هلند به اسرائیل با استفاده از پاسپورت دیپلماتیک بازداشت و زندانی و در سال ۲۰۰۷ آزاد شد.
او پزشک اطفال است، اما در اسرائیل مجوز فعالیت پزشکی ندارد و سال‌های پس از آزادی از زندان را در کشورهای آفریقایی گذرانده است.

دیدگاه