رئیس کل دادگستری تهران در مورد فعالان بازداشت شده محیط زیست به اتهام جاسوسی: باید دید واقعاً این ارتباط بوده یا نه

  • 11 خرداد 1397 - 16:43
رئیس کل دادگستری تهران در مورد فعالان بازداشت شده محیط زیست به اتهام جاسوسی: باید دید واقعاً این ارتباط بوده یا نه

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران در مورد پرونده فعالان محیط زیست که چهار ماه قبل از سوی سازمان اطلاعات سپاه به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده‌اند، گفت: باید دید که آیا واقعاً این ارتباط وجود دارد یا نه و در صورت وجود داشتن تا چه میزان بوده است.

او افزوده که پرونده مرتبط با فعالان محیط زیست در دادسرا قرار دارد.

چند روز پیش عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره گفته بود: وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی دال بر جاسوسی فعالان محیط زیست که بازداشت شدند، وجود ندارد و قاعدتاً این‌ها باید به زودی آزاد شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داده بود که هیات چهار نفره دولت پس از بررسی به این نتیجه رسیده که فعالان محیط زیستی بازداشتی «جاسوس نیستند.»

به گفته او، دولت یک گروه چهارنفره متشکل از وزرای دادگستری، کشور، اطلاعات و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری را برای پیگیری وضعیت این افراد تشکیل داده.

در همین حال معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان نیز گفته بود مدرکی در خصوص اتهام جاسوسی این افراد وجود ندارد و به زودی آزاد می‌شوند.

شماری از فعالان محیط زیست از جمله طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی و سام رجبی بهمن ماه سال گذشته از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند، اتهامی که صحت آن با ابراز تردید جدی مواجه شده.

به جز کاووس سیدامامی که به مرگی مشکوک در زندان اوین درگذشت، سایر فعلان محیط زیست همچنان در زندان به سر می‌برند. در هفته‌های اخیر نیز شمار دیگری از فعالان محیط زیست که تعداد آن‌ها ۲۰ تن اعلام شده در استان هرمزگان بازداشت شده‌اند.

 

دیدگاه