تجمع اعتراضی در قائمیه برای جدایی از کازرون

  • 04 خرداد 1397 - 15:29
تجمع اعتراضی در قائمیه برای جدایی از کازرون

شماری از اهالی قائمیه در شهرستان کازرون فارس روز جمعه با برگزاری تجمعی خواهان جدایی از کازرون شدند.

طرح جدایی قائمیه از کازرون سال گذشته به طور جدی به جریان افتاد. در طی ماه‌های گذشته مردم کازرون بارها با برگزاری تجمع مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. تجمع هفته گذشته مخالفان این طرح ۴ کشته به دنبال داشت.

منطقه «امامزاده حسین» از جمله مناطقی است که کازرونی‌ها می گویند باید جزو این شهرستان باقی بماند اما در تجمع امروز مردم قائمیه، پلاکاردهایی در حمایت از جدایی امامزاده حسین از کازرون دیده شده است.

بر اساس طرحی که چندی قبل مطرح شده، قرار است بخش‌های کوهمره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) از کازرون جدا و شهرستان جدید کوه چنار تشکیل شود.

حسین رضازاده از جمله نمایندگانی است که تلاش می‌کند بخش چنارشاهیجان را به شهرستان تبدیل کند.

در همین حال ۹۰ تن از اساتید دانشگاه در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور تقسیم شهرستان کازرون فارس را باعث پدیدآمدن مشکلات امنیتی توصیف کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: براساس قوانین و مقررات موجود، جداسازی زادگاه نماینده کنونی کازرون از این شهرستان و تبدیل آن به شهرستانی جدید، فاقد معیارها و شاخصه‌های کارشناسی و قوانین لازم است. طبق تبصره یک قانون تقسیمات کشوری، حداقل جمعیت لازم برای تاسیس شهرستان جدید ۱۳۹ هزار نفر و در صورت تراکم متوسط، حداقل ۸۰ هزار نفر است درحالی که منطقه موضوع طرح مورد بحث در حالت حداکثری فاقد حد نصاب جمعیت لازم برای ایجاد شهرستان جدید است.

به گفته امضاکنندگان این نامه، با توجه به مبنای قومی و طایفه‌ای طرح جدا سازی، از آن جا که شهرستان کازرون به لحاظ ژئوپولیتیکی دارای اقوام مختلف در نواحی گوناگون است پیگیری طرح فعلی تجزیه شهرستان در درازمدت زمینه ایجاد تنش‌های قومی و امنیتی را حتی در دیگر نقاط استان و کشور ایجاد خواهد کرد. باید در نظر داشت ایجاد یک منطقه جدید نباید به تخریب بن‌مایه‌های اساسی شهرستان مادر منجر شود.

امضا کنندگان این نامه با مورد خطاب قرار دادن رییس جمهوری خواستار شدند تا ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با هر گونه طرحی در ارتباط با تقسیم و تجزیه شهرستان کازرون این طرح به طور کامل لغو شود.

دیدگاه