واکنش ایران به سخنان پمپئو و «نقشه راه دیپلماتیک» آمریکا

  • 01 خرداد 1397 - 14:04
واکنش ایران به سخنان پمپئو و «نقشه راه دیپلماتیک» آمریکا

سخنان مایک پومپئو، وزیر خارجۀ جدید آمریکا دربارۀ «نقشه راه دیپلماتیک» واشنگتن در برابر ایران و شرایط این کشور برای دستیابی به توافق جدیدی با تهران، واکنش تند مقامات ایران را طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه در پی داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که سخنان مایک پومپئو و تهدید او به اعمال «قویترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران «پذیرفتنی نیست».

به گزارش ایسنا آقای روحانی گفت: «اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرد و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.»

رئیس جمهوری ایران افزود: «امروز در آمریکا حکومتی روی کار آمده که یک شبه این کشور را به حدود ۱۵ سال قبل بازگردانده و حرف‌های سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ را تکرار می‌کنند… آمریکایی‌ها حرف‌هایی که در دوران بوش پسر زده می‌شد را تجربه کرده و به اشتباه بودن آن پی برده بودند و قدم‌هایی برای اصلاح آن برداشته بودند، اما دوباره عده‌ای آمده‌اند و آن حرف‌ها را تکرار می‌کنند. مگر دنیا می‌پذیرد که آمریکا بخواهد برای همه کشورها تصمیم بگیرد.»

حسن روحانی خاطرنشان کرد: «همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.»

ظریف: دیپلماسی ریاکارانه آمریکا بازگشتی به عادات قدیمی است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز عصر دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: «دیپلماسی ریاکارانه آمریکا صرفا بازگشتی به عادات قدیمی است: زندانی شده در توهمات و سیاستهای شکست خورده که از سوی گروههایی با منافع خاص دیکته شده است. آمریکا همان انتخاب‌های اشتباه را دوباره تکرار می‌کند و به این ترتیب به همان شکل نیز متضرر می‌شود. با این حال ایران با شرکایش دربارۀ راهکارهای برجام پس از خروج آمریکا همکاری خواهد کرد.»

جهانگیری: پمپئو ۴۰ سال از زمان عقب است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که دولت آمریکا درنهایت به این درک خواهد رسید که باید با ملت ایران با زبان ادب و منطق صحبت کند و نه تهدید.

وزارت خارجه ایران: آمریکا در موضع تعیین شرط نیست

وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به سخنان مایک پومپئو واکنش نشان داد.

وزارت خارجه در این بیانیه اظهارات آقای پومپئو درباره توافق هسته‌ای، سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را «سخیف»، «وقیحانه»، «مداخله جویانه» و «بی‌مایه» خوانده و آن را «تلاش مذبوحانه برای انحراف افکار جهانی از نقض عهد آمریکا» ارزیابی کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که سخنان آقای پومپئو بیانگر «عقب ماندگی تحلیلی» است و نشان می‌دهد که «جریانات تندرو و جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ میدانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.»

وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرده است که «رژیم آمریکا» و «معدودی رژیم حقیر» تعهدات بین المللی خود را نقض کرده‌اند و واشنگتن «در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند.»

این بیانیه همچنین ناآرامی در کشورهای منطقه را ناشی از دخالت‌های آمریکا و «حکومت‌های دیکتاتوری قرون وسطایی متحد او» دانسته و تاکید کرده است که هیچ کشوری حق ندارد در سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران دخالت کند.

وزارت امور خارجه به آمریکا نسبت به هرگونه اقدام «ایذائی» و «زورمندانه» علیه ایران هشدار داد و تاکید کرد مسئولیت چنین اقداماتی بر عهده دولت ایالات متحده است.

نوبخت: آمریکایی‌ها شایستگی نشستن پای میز مذاکره با نمایندگان ایرانی را ندارند

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفت: «آمریکا از سال ۹۰ تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه ایران اعمال کرد. با این حال آیا اراده آمریکا در صنعت هسته‌ای تحمیل شده است؟ آیا آنها توانستند اقتصاد ایران را فلج کنند؟ آزموده را آزمودن خطاست. آنها به توانایی‌های ملت ایران وقوف ندارند. آقای بولتون فکر می‌کند می‌تواند قبل از جشن ۴۰ سالگی انقلاب به تهران بیاید. آنها ظاهرا به توان منافقین تکیه کردند که با چه خفتی از کشور فرار کردند.»

به گزارش تسنیم او در ادامه اعلام می‌کند: «ترامپ از قبل مایل به مذاکره با ما بود. اما با کی مذاکره کنیم؟ با کسانی که زیر توافق‌های رسمی مورد تایید شورای امنیت می‌زنند، مذاکره کنیم؟ خیر. آمریکایی‌ها شایستگی نشستن پای میز مذاکره با نمایندگان ایرانی را ندارند.»

دیدگاه