بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به منتقدان «طلبکار و متناقض» برجام

  • 24 اردیبهشت 1397 - 9:24

شورای اطلاع رسانی دولت یک روز پس از آنکه احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری خواهان عذرخواهی حسن روحانی رئیس جمهور در خصوص پیامدهای برجام شده بود، در بیانیه‌ای بدون اشاره به فردی خاص اعلام کرد: متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سؤال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیش گیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند.

این بیانیه افزوده: آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض گوئی نیست؛ بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت با انتشار بیانیه ای خواستار عذرخواهی حسن روحانی بابت خسارتهای وارده در برجام شد. احمد جنتی در این بیانیه ضمن یادآوری لزوم «عدم اعتماد به دشمن» از رئیس جمهوری ایران خواسته است که به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز» رهبری از مردم عذرخواهی کند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده: دولت ضمن استقبال از تمامی اظهار نظرها و توصیه‌های خیرخواهانه، اعلام می‌کند که تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیتهای رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است. در شرایط جدید نیز برای مقابله مؤثر با اقدام تحریک آمیز آمریکا، و تضمین انتفاع ایران از برجام، تدابیر لازم اتخاذ شده و در حال اجرا است.

این بیانیه این گونه به پایان رسیده: در شرایط حساس کنونی که بار دیگر ، دولت زیاده خواه امریکا ، زبان به تهدید ایران گشوده است، از همه شخصیت‌ها و گروه‌های وفادار به انقلاب اسلامی انتظار می‌رود که با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری ، به انسجام و وحدت ملی مدد رسانند و با حمایت از مواضع دولت در صحنه بین المللی ، به جهانیان نشان دهند که مردم ایران یکپارچه و یک صدا ، در مقابل ناقضان عهد، ایستادگی و از حقوق خود دفاع خواهند کرد.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که در تیرماه ۱۳۹۴ امضا شد، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نام گرفت. بر پایه این توافق شماری از تحریم‌های غیرنظامی علیه ایران لغو شد و ایران هم در مقابل برنامه هسته‌ای خود را محدود کرد. آمریکا که یکی از طرفین این توافق بود چند روز قبل از آن خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌ها را علیه ایران برقرار می‌کند.

دیدگاه