تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

تهدید تازه دونالد ترامپ: ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد

  • 19 اردیبهشت 1397 - 21:27
تهدید تازه دونالد ترامپ: ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد

رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از خارج کردن این کشور از برجام، بار دیگر ایران را تهدید کرد و گفت که «ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد».

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تاکید کرد که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد با «عواقب جدی روبرو می‌شود».

خبرگزاری رویترز می‌نویسد مشخص نیست منظور رئیس‌جمهوری ایالات متحده از «اتفاق دیگر» چه بوده است.

آقای ترامپ گفت: ببینید در خاورمیانه چه خبر است. همه‌جا خون‌ریزی و مرگ. نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاقات بیافتد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: برخی از قدرتمندترین تحریم‌هایی را که تاکنون علیه یک کشور اعمال کرده‌ایم، اعمال خواهیم کرد.

او روز سه‌شنبه در یک نطق اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج خواهد شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

موضع تازه آمریکا با انتقاد کشورهای اروپایی روبرو شده و آنها در عین حال از تهران خواسته‌اند که به برجام پایبند باشد چون در این صورت اتحادیه اروپا تحریم‌های تهران را باز نمی‌گرداند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سه‌شنبه شب ضمن انتقاد شدید از تصمیم دونالد ترامپ گفت که ایران فعلا در برجام می‌ماند ولی وزارت خارجه ظرف هفته‌های آینده با چین، روسیه و سه کشور اروپایی مذاکره می‌کند «تا به این نتیجه برسیم که آیا با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده است برسیم»، و «علی‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته که تحریم‌های تعلیق شده ایران ظرف ۹۰ و ۱۸۰ روز باز می‌گردد ضمن اینکه ایالات متحده مجوزهای صادره برای فروش هواپیماهای تجاری ایرباس و بوئینگ به ایران را پس می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۲ دی‌ماه پارسال چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده بود که عبارتند بودند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران.

اظهارات روز چهارشنبه آقای ترامپ ظاهرا بیانگر تمایل وی به مذاکره درباره این مسائل و همچنین نقش منطقه‌ای ایران است که به گفته او، صلح و ثبات را برهم زده است.

دیدگاه