ادامه درخواست‌ها از ترامپ برای حفظ توافق اتمی با ایران

  • 17 اردیبهشت 1397 - 7:25
ادامه درخواست‌ها از ترامپ برای حفظ توافق اتمی با ایران

روز یکشنبه یک چهره ارشد حزب جمهوری خواه که زمانی با توافق اتمی ایران مخالف بود و همچنین وزیر خارجه بریتانیا خروج از برجام را «اشتباه» خوانده و رئیس جمهور آمریکا را ترغیب به حفظ آن کرده‌اند.

به گزارش بی‌ بی سی، مک تورنبری، رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، به شبکه «فاکس نیوز» گفت: «توصیه من این است که نباید از برجام خارج شد.»

آقای تورنبری گفت: «من فکر می‌کردم که این توافق بدی است. اما حالا سوال مهم این است که، خوب باشد، اما اگر آمریکا از آن خارج شود چه می‌شود؟ آیا ایران بازرسان (آژانس بین المللی انرژی اتمی) را بیرون خواهد کرد و ما این توانایی برای زیر نظر داشتن برنامه (اتمی) آن‌ها را از دست خواهیم داد؟»

به گزارش رویترز او که به عنوان رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح از چهره‌های مهم حزب جمهوری خواه در امور امنیت ملی محسوب می‌شود استدلال کرد که خارج شدن از این توافق اهرم فشار واشنگتن را زایل خواهد کرد.

توافق اتمی قدرت‌ها با ایران، برجام، برای مهار بخش‌های حساس برنامه اتمی این کشور در قبال تعلیق تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی در سال ۲۰۱۵ امضا شد.

دونالد ترامپ که به شدت مخالف برجام است براساس یک مصوبه کنگره باید هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به برجام را تایید و در مورد تمدید تعلیق تحریم‌ها تصمیم بگیرد که نوبت بعدی آن روز ۱۲ مه است. او سه ماه پیش هنگام تایید برجام گفته بود احتمالا آخرین بار است چنین می‌کند.

آقای تورنبری گفت که دونالد ترامپ باید برای رسیدگی به کمبودهای برجام با متحدان اروپایی آمریکا همکاری کند اما برهم زدن آن باعث شکاف بین آمریکا و اروپایی‌ها خواهد شد و فشار بر ایران را کم خواهد کرد.

در تازه‌ترین مورد از این تلاش‌ها بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در مقاله‌ای که روز یکشنبه در ستون آزاد نیویورک تایمز منتشر شد نوشت: «از میان همه گزینه‌هایی که برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح اتمی داریم، این توافق کمترین عیب‌ها را دارد.»

او استدلال کرد که برجام به جلوگیری از یک «فاجعه احتمالی» کمک کرده است، چون برنامه اتمی ایران در حدی پیشرفت کرده بود که رهبران ایران فقط چند ماه با تولید اورانیوم کافی با خلوص تسلیحاتی برای ساخت اولین بمب فاصله داشتند.

ایران کلا هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را انکار می‌کند.

آقای جانسون هم مثل مک تورنبری نظارت گسترده بر برنامه اتمی ایران را از فواید این توافق برشمرد و بار دیگر تاکید کرد که «از یک چیز مطمئنم: همه گزینه‌های دیگر موجود از برجام بدترند.»

آقای جانسون روز یکشنبه از جمله برای بحث درباره برجام با مقام‌های آمریکایی وارد واشنگتن شد.

اسرائیل از تصمیم ترامپ «بی‌خبر» است

همزمان یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفته است که آقای ترامپ دولت اسرائیل را از تصمیمش درباره سرنوشت برجام مطلع نکرده است.

این مقام که نامش فاش نشد گفت که گزینه‌های مختلفی متصور است. او گفت فکر می‌کند آقای ترامپ ممکن است از تمدید معافیت ایران از تحریم‌ها خودداری کند اما پیش از اجرای مجدد تحریم‌ها از زمان باقی مانده برای چانه زنی از موضع قوی‌تر استفاده کند.

نتانیاهو: دیدار با پوتین مهم‌تر از همیشه است

در تحولی دیگر در این روز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که دیدار روز چهارشنبه او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو به دلیل اقدامات ایران در منطقه از همیشه مهم‌تر است.

آقای نتانیاهو در ابتدای جلسه امروز کابینه اسرائیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرد که «در ماه‌های اخیر مشغول انتقال سلاح پیشرفته به سوریه است و هدف آن ضربه زدن به ما چه در جبهه و چه در پشت جبهه است.»

او هشدار داد که اسرائیل «دارای عزم راسخ برای در نطفه خفه کردن اقدامات تجاوزکارانه ایران علیه خود» است و گفته «این اتفاق اگر زود‌تر بیفتد بهتر از آن است که دیر شود».

نخست وزیر اسرائیل گفت «ما خواهان تشدید بحران نیستیم اما آماده هر سناریویی هستیم.»

دیدگاه