آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مدرکی درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد

  • 11 اردیبهشت 1397 - 21:29
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مدرکی درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد

آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه هیچ مدرک معتبری در ارتباط با فعالیت ایران در زمینه ساخت «دستگاه انفجاری هسته‌ای» پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد، به صورت ضمنی ادعاهای روز گذشته بنیامین نتانیاهو، درباره عدم پایبندی ایران به توافق برجام و ادامه فعالیت در زمینه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرد.

به گزارش یورو نیوز، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه این نهاد بر اساس اختیارات خود تمام اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند افزود: «با این وجود این مرسوم نیست که آژانس به طور عمومی درباره چنین اطلاعاتی بحث و گفتگو کند.»

در این بیانیه‌ای آمده که در دسامبر سال ۲۰۱۵، یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی نهایی را درباره گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام آژانس ارائه کرده است.

به گفته آژانس در همان این گزارش اشاره شده بود که پیش از پایان سال ۲۰۰۳ ساختاری سازمانی در ایران برای هماهنگی فعالیت‌های گوناگون مربوط به توسعه «دستگاه‌ انفجاری هسته‌ای» وجود داشت و با وجود اینکه پس از آن نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته بود اما تنها به تحقیقات علمی، بررسی و امکان سنجی و یا خرید برخی امکانات و توانایی‌های فنی محدود بود.

در این گزارش اضافه شده بود که هیچ‌گونه نشانه و مدرک معتبری در زمینه فعالیت ایران پس از سال ۲۰۰۹ در زمینه توسعه دستگاه‌های انفجاری هسته‌ای وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو، روز دوشنبه سی‌ام آوریل طی کنفرانسی در محل وزارت دفاع اسرائیل با نشان دادن آنچه مدارک محرمانه می خواند مدعی شد که ایران در پروژه‌ای به نام «عماد» پس از توافق هسته‌ای برجام، تجهیزات اتمی خود را برای ساخت سلاح هسته ای به منطقه‌ای مخفی در شورآباد منتقل کرده و فعالیت خود را ادامه می دهد.

دیدگاه