صادق زیبا کلام، تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص پیکر رضاشاه: با ادب و احترام جنازه را دفن کنیم

  • 05 اردیبهشت 1397 - 20:33
صادق زیبا کلام، تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص پیکر رضاشاه: با ادب و احترام جنازه را دفن کنیم

صادق زیبا کلام، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: می‌توان بر جنازه بنزین ریخت و آن را سوخت و کارهای خلخالی را کرد اما اینکار بغض و کینه و نفرت را زیاد می‌کند و در مقابل عزت رضاشاه را افزایش می‌دهد.

او در گفت‌و‌گو با میراث خبر افزود: من اگر جای جمهوری اسلامی بودم سعی می‌کردم با یک حداقل ادب و احترام جنازه را دفن کنم و تجربه باید نشان دهد که هر چیزی را سعی کنید خار‌تر و ذلیل‌تر کنید مردم نسبت به آن عنایت و احترام بیشتری پیدا می‌کنند.

آقای زیباکلام گفت: من اگر جای مسوولان جمهوری اسلامی بودم در خلوت خودم می‌نشستم و فکر می‌کردم چرا مردم این قدر رضاشاه را دوست دارند.

او افزود: اگر رضاشاه خدمت کرد یا خیانت فقط خواسته او نبود. بخش عمده‌ای از نخبگان ایران هم با او همراه بودند. بسیاری از آنچه رضا شاه کرد آن طور که می‌گویید خواسته انگلیس بود و این‌ها نبود. بسیاری از آنچه رضاشاه کرد خواسته‌های مشروطه خواهان، آزادی خواهان، روشنفکران، روحانیون، بازار و مردم عادی بود.

صادق زیبا کلام گفت: چرا از کتاب رضاشاه زیبا کلام می‌ترسید و مجوز چاپ آن را نمی‌دهید؟ بگذارید مردم واقعیت‌هایی را که شما ۴۰ سال سعی کردید در مورد رضاشاه پنهان کنید، بدانند.

رضا‌شاه که در سال ۱۳۰۴ به سلطنت رسید، در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ در حمله متفقین به ایران از بیم آنکه به دست روس‌ها نیفتد، با ضرب‌الاجلی که انگلیسی‌ها به او داده بودند، از سلطنت استعفا داد. او در ابتدا به جزیره موریس و از آنجا راهی ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی شد و در سال ۱۳۲۳ همان‌جا بر اثر سکته قلبی درگذشت.

اردیبهشت ۱۳۲۹ بود که جسد مومیایی‌شده رضاشاه از مصر به ایران آورده شد و در آرامگاهی در شهر‌ری تهران خاکسپاری شد، اردیبهشت‌ ۱۳۵۹ آرامگاه رضا‌شاه به دستور صادق خلخالی، حاکم شرع، در ۲۰ روز ویران و حالا در اردیبهشت ۱۳۹۷جسدی مومیایی شبیه رضاشاه در محلی که زمانی آرامگاه او بود و حالا یک مدرسه علمیه است، پیدا شده و گمان می‌رود این مومیایی رضاشاه است.

دیدگاه