تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

نایب رئیس مجلس: مبارزه با فساد در ایران به نتیجه نمی‌رسد

  • 21 فروردین 1397 - 21:15
نایب رئیس مجلس: مبارزه با فساد در ایران به نتیجه نمی‌رسد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس با اشاره به استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران او را به طور ضمنی «قربانی مبارزه با فساد» معرفی کرد و افزود که فشار مقامات قضایی به شهردار تهران برای استعفا نشان می‌دهد که مبارزه با فساد در ایران به نتیجه نمی‌رسد.

علی مطهری در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «ماجرای برکناری آقای نجفی از شهرداری تهران موجب وهن جمهوری اسلامی شد. بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی که از ابتدا مخالف تصدی این پست توسط آقای نجفی بود با اهرم‌های قدرتی که در دست داشت ایشان را مجبور به استعفا کرد و وقتی شورای شهر تهران با استعفای او مخالفت کرد شورا را تهدید کرد و سرانجام شورا و آقای نجفی هم به بهانه بیماری که در بسیاری از مردان بالای ۵۰ سال وجود دارد و مشغول کار خود هستند، تسلیم این فشار‌ها شدند.»

آقای نجفی در روزهای پایانی سال گذشته از سمتش کناره گیری کرد اما شورای شهر تهران روز یکشنبه ۱۹ فروردین با این استعفا مخالفت کرد. پس از رای منفی اعضای شورای شهر تهران به استعفای آقای نجفی، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل روز دوشنبه ۲۰ فروردین ضمن ابراز ناراحتی از رای نیاوردن استعفای شهردار تهران گفت که آقای نجفی دوباره استعفا بدهد. این برای نخستین بار بود که یک مقام قضایی به این شکل و آشکارا خواهان استعفای شهردار تهران شد.

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر گفته: سخنان دادستان کل کشور مصداق بارز عدول ازقانون اساسی و دخالت در اختیارات شورای شهر تهران درمورد استعفای شهردار بود.

بیشتر بخوانید: دادستان کل کشور خواهان استعفای مجدد شهردار تهران شد

شهردار تهران نیز روز ۲۰ فروردین دوباره استعفا داد و امروز استعفایش در شورا پذیرفته شد و سمیع‌الله حسینی مکارم با رای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد.

فشار‌ها علیه شهردار تهران پس از افشای تخلفات مالی دوره محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران افزایش یافت. مخالفان شهردار تهران به بهانه برگزاری مراسم جشنی که کودکان ۸ ساله در مراسم شهرداری رقصیده بودند، فشار‌ها را علیه او افزایش دادند.

به گفته مطهری، «قوه قضاییه به جای آنکه پرونده‌هایی را که آقای نجفی به او ارجاع کرد رسیدگی کند، درصدد برکناری این مرد پاکدست و خدوم بر می‌آید و به بهانه برنامه چند دختر زیر ۹ سال در روز زن، شهردار محترم تهران را در حالی که خواب بوده است با بی‌احترامی بازداشت می‌کند. همین قضیه کافی است که بفهمیم چرا مبارزه با فساد در کشور ما به نتیجه نمی‌رسد. تا زمانی که قوه قضاییه از استقلال کافی برخوردار نباشد بسیاری از مشکلات ما پابرجا خواهد بود.»

حاکمیت دوگانه در ایران

آقای مطهری در بخش دیگری از یادداشت‌اش به حاکمیت دوگانه در ایران اشاره کرده و افزوده: «حاکمیت دوگانه در کشور ما کاملا مشهود است. مردم به شورایی به نام شورای شهر رای می‌دهند و از جای دیگر دستور می‌رسد که فلانی برای شهرداری تهران نباید انتخاب شود، اگر رای بدهید شش ماه بیشتر دوام نمی‌آورد و بعد به گونه‌ای عمل می‌کنند که همین اتفاق بیفتد.»

نایب رئیس مجلس نوشته: «دادستان کل کشور باید به مردم توضیح بدهد که موضوع مخالفت شورای شهر تهران با استعفای شهردار تهران چه ارتباطی با او داشته که شورای شهر را تهدید می‌کند و دستور می‌دهد که شهردار باید دوباره استعفا بدهد و شورا هم با آن موافقت کند. آیا دنیا به نظام حکومتی ما نمی‌خندد؟ دخالت قوا و نهاد‌ها و سازمان‌ها در کار یکدیگر در کشور ما که هیچ کس قانع به اختیارات خود نیست معضل بزرگی است. قطعا شورای شهر تهران حق شکایت از دادستان کل را دارد و امید است که اقدام کند تا از اختناق و بی‌اعتنایی به رای مردم جلوگیری شود. شورای شهر تهران و آقای نجفی امتحان خوبی پس ندادند، باید مقاومت می‌کردند تا مانع استمرار حاکمیت دوباره در کشور و نادیده گرفتن رای مردم می‌شدند.»

دیدگاه