تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

تاکید کاخ سفید بر «اجرای سفت و سخت برجام»

  • 26 اسفند 1395 - 9:09
تاکید کاخ سفید بر «اجرای سفت و سخت برجام»

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ مارس/ ۲۵ اسفند در بیانیه ای که در مورد عادی سازی روابط با عربستان صادر کرد بر لزوم “اجرای سفت و سخت” توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت ها تاکید کرد.

به گزارش بی بی سی، این بیانیه یک روز پس از دیدار محمد بن سلمان معاون شاهزاده عربستان با ترامپ صادر می شود؛ دیداری که دو مقام در آن در مورد ادعای “تهدید امنیتی ایران برای منطقه” هشدار دادند.

در بیانیه روز چهارشنبه کاخ سفید به “اهمیت مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه و در عین حال ادامه ارزیابی و اجرای سفت و سخت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)” اشاره شده است.

این موضع گیری در حالیست که ترامپ بارها برجام را یکی از “بدترین معاملات بین المللی” توصیف کرده است.

کاخ سفید نوشت که دولت ترامپ در مورد مسائل امنیتی و اقتصادی همچنان رایزنی نزدیکی با عربستان سعودی خواهد داشت و از لزوم همکاری دو کشور در نبرد با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) صحبت کرد.

روابط آمریکا و عربستان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به دلیل اعتراض آل سعود به توافق هسته ای ایران با تنش همراه بود.

محمد بن سلمان پس از دیدار سه شنبه ۲۴ اسفند با دونالد ترامپ گفته بود که این گفت و گوها “نقطه عطفی تاریخی” در روابط دو کشور است.

به گزارش آسوشیتدپرس او در بیانیه ای نوشت: “دیدار امروز مسائل را به مسیر درست بازگرداند و به مثابه تغییری بزرگ در روابط میان هر دو کشور در زمینه مسائل سیاسی، نظامی، امنیت و اقتصادی است.”

در بیانیه کاخ سفید هم به لزوم تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری با عربستان اشاره شده است.

براساس این بیانیه دو طرف در مورد ایجاد برنامه مشترکی بحث کرده اند که هدف آن دست زدن به ابتکار عمل هایی در بخش انرژی، صنایع، زیرساخت ها، و فناوری به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است.

دیدگاه