«دختران خیابان انقلاب پاسخی به ۴ دهه تحقیر است»

  • 15 اسفند 1396 - 15:44
«دختران خیابان انقلاب پاسخی به ۴ دهه تحقیر است»

یک فعال حقوق زنان معتقد است دختران موسوم به «دختران خیابان انقلاب»، پاسخی به «چهار دهه تحقیر زنان در ایران» است.

آمنه شیرافکن، کارشناس ارشد مطالعات زنان در یک برنامه که ۱۴ اسفند در دانشگاه شیراز برگزار شد، رفتار دخترانی را که در خیابان‌ها روسری خود را بر می‌دارند و آن را بر افراشته نگه می‌دارند، «نمایش انباشتی از بی عدالتی در مورد زنان» توصیف کرد.

به گفته او، در گشت ارشاد «زنان تحقیر می‌شوند

او همچنین گفت: چرا لایحه گشت ارشاد سریعاً تصویب می‌شود، اما لایحه تأمین امنیت زنان مدام بین قوه قضائیه و قوه مجریه پاسکاری می‌شود؟

عمده کاری که گشت ارشاد یا همان پلیس امنیت اخلاقی انجام می‌دهد، برخورد با زنان و دخترانی است که به گفته آن‌ها «بدپوشش» هستند.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس نیز در این مراسم گفت: در رابطه با برخورد خشن با دختران خیابان انقلاب، در فراکسیون زنان پیگیر مسائل دختران انقلاب بوده‌ایم تا از حوزه قضایی و انتظامی خارج شوند.

به گفته او، مطالبه دختران خیابان انقلاب مسئله‌ای نفوذی نیست، این مسئله صرفاً برداشتن حجاب ظاهری نبوده است.

شهربانو امانی، نماینده پیشین مجلس هم گفت: در قانون اساسی اصلاً اشاره‌ای به  حجاب اجباری نشده است.

به گفته او، وقتی نگاه به حوزه‌های اجتماعی، نگاه نظامی امنیتی باشد، نتیجه این می‌شود که باید هزاران میلیارد برای درمان بیماری‌های اجتماعی خرج کنیم.

یکی از دانشجویان نیز در این مراسم گفت: می‌گویند حجاب اجباری قانون است. برده‌داری در آمریکا هم قانون بود. کدام یک از شما به آن اعتقاد دارید؟ قانون غلط باید اصلاح شود.

جمیله کریمی، دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس نیز گفت: زیبنده نیست که بعد از ۴۰ سال،  ورود به ورزشگاه برای زنان هنوز چالش باشد.

اشتغال زنان و سن ازدواج از دیگر مسائلی بود که در این مراسم در خصوص آن سخن گفته شد.

طیبه سیاوشی در نشستی دیگر که به همت جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس و به مناسبت روز زن برگزار شد، گفت:  پشت برداشتن حجاب، انبوهی از مطالبات زنان است یعنی تحقیرها و سرخوردگی‌هایی که طی سالهای گذشته به واسطه سختگیری‌های فراوان به این شکل خود را نشان می‌دهد گرچه در ابتدا حرکتی نسبتاً پذیرفته شده بود اما به نوعی به انحراف کشیده شد و امنیتی شد.

 

دیدگاه