«اعلام اشتباه در جاسوس نامیدن فعالان محیط زیست اشکالی ندارد»

  • 06 اسفند 1396 - 9:23
«اعلام اشتباه در جاسوس نامیدن فعالان محیط زیست اشکالی ندارد»

علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات گفته که پرونده فعالان محیط زیست زندانی باید به وزارت اطلاعات واگذار شود تا این وزارتخانه به طور تخصصی اتهام جاسوسی را بررسی کند و اگر به این نتیجه رسید که این اتهام وارد نیست، با قاطعیت آن را اعلام کند.

شماری از فعالان محیط زیست بهمن ماه امسال از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند. برخی از نمایندگان مجلس در صحت این اتهام ابراز تردید کرده اند.

علی یونسی به روزنامه ایران گفته که بررسی اتهام جاسوسی جزو وظایف تخصصی و حرفه ای معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است.

آقای یونسی از اینکه وزارت اطلاعات در پرونده فعالان محیط زیست مسئولیتی نداشته، ابراز تاسف کرده و افزوده: «معتقدم پرونده باید پرونده برای ادامه تحقیقات، در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد … از نظر من اصلی‌ترین راهکار در شرایط فعلی پرونده این است که این پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد.»

او گفته: «باید اجازه بدهیم وزارت اطلاعات بر اساس وظایف حرفه‌ای و تخصصی و سازمانی خود بررسی‌های لازم را انجام دهد. در این صورت اگر وزارت اطلاعات این تشخیص تخصصی و کارشناسی را داد که جرمی واقع شده است، پس از تکمیل تحقیقات، پرونده به یک دادگاه صالحه ارجاع شود تا دادگاه نظر بدهد. اگر هم وزارت اطلاعات تشخیص کارشناسی داد که مستند کافی برای اتهامات وارده وجود ندارد، با قاطعیت و مستدل اعلام کند که اشتباهی در تشخیص رخ داده است. این اتفاق، یعنی اعلام اینکه در اطلاق عنوان جاسوسی به این افراد اشتباهی رخ داده است، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه مانع آن می‌شود که یک مسأله و چالش جدید و بغرنج در حوزه افکار عمومی یا بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایجاد شود.»

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به تازگی با انتقاد از بازداشت فعالان محیط زیست، طرح اتهاماتی چون “جاسوسی” و “اقدام علیه امنیت ملی” علیه آنها را غیرقابل فهم و موجب نگرانی دانسته‌اند. آن ها همچنین خواهان تحقیقات مستقل و موثر در خصوص مرگ کاووس سیدامامی یکی از فعالانی هستند که در زندان جانش را از دست داد.

بیانیه‌ای از سوی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در انتقاد از اتهام جاسوسی علیه فعالان زیست محیطی ایران منتشر شده که مقامات ایران را به توقف پیگرد فعالان زیست محیطی فرا می‌خواند.

بیشتر بخوانید: کارشناسان سازمان ملل خواهان تحقیق در خصوص مرگ کاووس سیدامامی شدند

به جز کاووس سیدامامی که به مرگی مشکوک در زندان اوین درگذشت، شش فعال دیگر محیط زیست (طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی و سام رجبی) با گذشت یک ماه همچنان در زندان به سر می‌برند. به تازگی سه فعال دیگر هم در استان هرمزگان بازداشت شده اند. کارشناسان سازمان ملل بی‌خبری از بازداشت شدگان و مشخص نبودن دسترسی آنها به وکیل را نیز نگران کننده خوانده‌اند.

 

دیدگاه