علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات: زهرا کاظمی را مورد ضرب و شتم قرار دادند که باعث خونریزی مغزی شد

  • 06 اسفند 1396 - 9:01
علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات: زهرا کاظمی را مورد ضرب و شتم قرار دادند که باعث خونریزی مغزی شد

وزیر پیشین اطلاعات فاش کرد که زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی به تشخیص وزارت اطلاعات دولت اصلاحات جاسوس شناخته نشد اما اصرار سعید مرتضوی، دادستان وقت بر جاسوسی او، نهایتا مرگ این شهروند ایرانی – کانادایی را رقم زد.

علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات به روزنامه ایران گفته: در پرونده زهرا کاظمی، دادستان وقت (سعید مرتضوی) اصرار داشت که وی جاسوس است. برای بررسی این موضوع ما در وزارت اطلاعات دو کارشناس ضدجاسوسی این وزارتخانه را مأمور کردیم تا در هتلی با این خانم مصاحبه کنند. این کارشناسان، پس از مصاحبه با وی، رسما اعلام کردند که به لحاظ فنی و علمی، زهرا کاظمی جاسوس نیست اما دادستان وقت تهران یعنی آقای سعید مرتضوی بر اصرار خود باقی ماند و این پرونده را از وزارت اطلاعات تحویل گرفت و به اطلاعات نیروی انتظامی واگذار کرد.

وزیر پیشین اطلاعات افزود: زهرا کاظمی، گویا در فرآیند بازرسی، تحویل اشیا و انتقال به بازداشتگاه و نه در بازجویی، به‌دلیل مقاومت برای تحویل اشیا همراه خود، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و سر او به جدول خیابان اصابت می‌کند و منجر به خونریزی مغزی او می‌شود.

زهرا کاظمی تیر ماه ۱۳۸۲ در تهران بازداشت شد. او چهاردهم تیرماه به علت عوارض ناشی از ضربه مغزی به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شد و پس از چند ساعت به کما رفت. روز ۲۰ تیرماه سال ۱۳۸۲ زهرا کاظمی ۵۴ ساله در بیمارستان جان سپرد.

به گفته وزیر پیشین اطلاعات چنانچه به موقع او را به بیمارستان منتقل می‌کردند حتماً او نجات می‌یافت و همچنین اگر در این وضعیت، یعنی انتقال به موقع به بیمارستان و نجاتش، در هر دادگاهی، حتی دادگاه های کانادا در حضور وکیل کانادایی قرار می‌گرفتیم جمهوری اسلامی محکوم شناخته نمی‌شد بلکه مأمور یا مأموران دون پایه به‌دلیل قصور یا تقصیر، مسئول شناخته می‌شدند.

آقای یونسی افزوده: بد عمل کردن، لجاجت و متهم کردن دیگری یا سیاسی کردن موضوع، هزینه سیاسی سنگینی به جمهوری اسلامی تحمیل کرد وخود دست اندرکاران این پرونده هم برای همیشه متهم شناخته شدند.

 

دیدگاه