وکلای خانواده کاووس سیدامامی: ایران یک سرمایه ملی را از دست داد

  • 30 بهمن 1396 - 16:03
وکلای خانواده کاووس سیدامامی: ایران یک سرمایه ملی را از دست داد

وکلای حانواده کاووس سیدامامی در نخستین بیانیه خود از این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست به عنوان «فرزند گرانمایه و سرمایه ملی» نام برده‌اند و مرگ او را در زندان «تراژدی اسفناک» توصیف کرده و خواهان شناسایی عوامل این تراژدی شده‌اند.

مقامات می‌گویند کاووس سیدامامی که در ارتباط با یک پرونده جاسوسی بازداشت شده بود، در زندان اوین تهران خودکشی کرده اما فرزند آقای سیدامامی می‌گوید هنوز دلیل مرگ پدرش به صورت قطعی معلوم نیست. عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خواهان «تعقیب افراد مقصر» در ارتباط با مرگ کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست شده.

آرش کیخسروی و پیام درفشان در این بیانیه که امروز دوشنبه ۳۰ بهمن منتشر شد، گفته‌اند: «مسئولان ذیربط به جای فضاسازی امنیتی و هتک حیثیت متوفی و جریحه‌دار نمودن عواطف خانواده ایشان پاسخگوی مسئولیت خود در وقوع این امر فجیع باشند.»

آن‌ها افزوده‌اند: «از مقام قضائی رسیدگی کننده انتظار می‌رود قاطعانه و با رعایت اصل بی‌طرفی و براساس اختیارات و تکالیف قانونی برای روشن‌سازی چرایی و چگونگی ابعاد وقوع این تراژدی اسفناک ملی یاری رساند.»

آقای کیخسروی و آقای درفشان در این بیانیه فیلمی را که تلویزیون شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن علیه کاووس سیدامامی و فعالان محیط زیست زندانی پخش کرد و آن‌ها را «جاسوس» نامید، «توهین آمیز» نامیده‌اند و گفته‌اند که از مسئولان برنامه تلویزیونی ۲۰:۳۰ که این فیلم را پخش کرده، شکایت می‌کنند.

آن‌ها این فیلم را باعث «تهاجم به احساسات خانواده سوگوار» و «موجب جریحه‌دار شدن عواطف خیل عظیمی از مردم» دانسته و افزوده‌اند: «در ساخت این فیلم و فقدان مدرک مستدل علیه شادروان سیدامامی سازندگان سعی کرده‌اند با تمسک به روش‌های غیرقانونی و استفاده از تصاویر خانوادگی و خصوصی متوفی، که برخی در جمع‌های خانوادگی و تعدادی نیز بنابر جایگاه بین‌المللی این پژوهشگر معتبر در کشورهای دیگر است، موجبات تخدیش چهره این سرمایه ملی را فراهم نمایند.»

آرش کیخسروی و پیام درفشان از کاووس سیدامامی اینگونه یاد کرده‌اند: «شخصیت فروتن و عاری از تکبر که منطبق با آموزه‌های ملی و اخلاق دینی تلاش می‌نموده با حضور در کنار جوانان، مشوقی برای فعالیت مردم در جهت صیانت از سرمایه‌های محیط زیست ملی باشد با خطکش کوتاه و مغرض اشخاص سازنده این فیلم سنخیتی نداشته و ندارد.»

وکلای خانواده سیدامامی افزوده‌اند: «در بخشی از فیلم عنوان می‌شود فعالین محیط زیست که مشغول جمع‌آوری اطلاعات حساس نظامی از سایت‌های موشکی بوده‌اند “در طول چند سال گذشته مورد پایش اطلاعاتی بوده‌اند” که این سؤال جدی را مطرح می‌کند اگر بنا بر ادعا این اطلاعات نظامی دارای اهمیت بوده چطور با علم و اطلاع اشخاص مسئولی که در فیلم تحت عنوان سربازان گمنام نامیده شده‌اند، از کشور خارج می‌گردیده و در طول تمامی این سالها سکوت نموده‌اند. بدیهی است اگر این اطلاعات ادعایی ایشان دارای اهمیت باشد عنوان معاونت در جرم بر اشخاصی که عالمانه اجازه خروج اطلاعات را می‌داده‌اند صدق می‌کند.»

این وکلا همچنین خبر داده‌اند که با طرح شکوائیه‌ای درخواست خواهند کرد که پرونده امنیتی کاووس سیدامامی در اختیارشان گذاشته شود.

آن‌ها همچنین از خانواده سایر بازداشت شدگان نیز خواسته‌اند «به دور از هرگونه هراس احتمالی به وکلاء مراجعه کرده تا ضمن پیگیری فوری وضعیت شخص بازداشت شده و رسیدگی به وضعیت ایشان بتوان با اطلاع از وضعیت سایر بازداشت شدگان نسبت به اقدامات گسترده‌تر عمل نمود.»

افزون بر کاووس سیدامامی، شمار دیگری از فعالان محیط زیست  از جمله طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی و سام رجبی نیز اوایل بهمن ماه جاری از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام آنچه که «جاسوسی» توصیف شده، بازداشت شده‌اند. این بازداشت اعتراضات زیادی را به دنبال داشته.

«مُشتی دروغ علیه فعالان محیط زیست در فیلم صدا و سیما»

در همین حال محمد درویش، مدیرکل پیشین مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیزفیلمی را که صدا و سیما هفته گذشته علیه فعالان محیط زیستی بازداشتی پخش کرد، «مُشتی دروغ» نامید.

محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و تحقیقات بیابان به اعتماد آنلاین گفت: «این نگاه توهم‌گونه شایسته صدا و سیما نیست. رئیس این سازمان باید با کسانی که چنین گزارش‌هایی تهیه می‌کنند برخورد کند چون وقتی مشتی دروغ در قالب چند تصویر واقعی به خورد تماشاچی داده می‌شود، علاوه بر تأثیری که بر فعالیت‌های زیست محیطی می‌گذارد، در نهایت باعث کاهش اعتماد به رسانه ملی می‌شود. این کار به ضرر دولت و حاکمیت خواهد بود و در بزنگاه‌هایی که مردم باید به رسانه ملی اعتماد کنند، اعتماد نمی‌کنند.»

محمد درویش گفت: «این گزارش واقعاً شگفت‌انگیز بود. عجیب‌ترین بخش آن ارتباط دادن فعالیت‌های یک گروه چند نفره به بحران‌های محیط زیستی بود که اگر آن را بپذیریم باید با دستگیر شدن این افراد شاهد بهبود اوضاع باشیم یعنی کمی دیگر دریاچه ارومیه و بختگان پر شوند، بارندگی درست شود، رودخانه‌ها جریان پیدا کنند و… در حالی که این نگاه درست نیست.»

دیدگاه