دستور رهبری برای اعطای تابعیت ایرانی به افغان‌هایی که در سوریه می‌جنگند

  • 23 اسفند 1395 - 7:37
دستور رهبری برای اعطای تابعیت ایرانی به افغان‌هایی که در سوریه می‌جنگند

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب خواستار اعطای تابعیت ایرانی به افغان‌هایی شده که ساکن ایران هستند و به عنوان «مدافع حرم» عازم سوریه می‌شوند.

حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه، معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگراندر مصاحبه‌ای با روزنامه جوان که روز یکشنبه ۲۲ اسفند چاپ شده، در خصوص این دستور رهبری گفت: «در یکی از جلسات، ایشان تأکید زیادی روی حمایت از مدافعین حرم [داشتند]، بهخصوص لشکر فاطمیون که فرمودند باید از نظر قانونی جلو بروید و برای آنها تابعیت درست کنید.»

«لشکر فاطمیون»افغان‌های ساکن ایران هستند که به عنوان «مدافع حرم» عازم سوریه می‌شوند.

رئیس بنیاد شهید می‌گوید که در آن جلسه به رهبری گفته که در مورد اعطای «اقامت» به آن‌ها وخانوادههایشان کارهایی را انجام میدهیم اما رهبری گفته‌اند: «خیر، درپی اعطای تابعیت به آنها باشید».

حجتالاسلام شهیدی در پاسخ گفته است:‌«آقا اینها با تابعیت، فردا میتوانند رئیسجمهور و نماینده مجلس شوند» و رهبری نیز گفته‌اند:‌ «شما به این جنبه از ماجرا نگاه کنید که اگر فردا این‌ها به افغانستان بروند و طالبانیها بفهمند اینها برای جنگ به سوریه رفتهاند، همگی را قتل عام میکنند، حفاظت از این خانوادهها به دوش ماست، به همین دلیل حتماً برایشان تابعیت درست کنید و حتماً آنها را زیر پوشش بنیاد شهید بگیرید».

رئیس بنیاد شهید پیشتر گفته بود که تاکنون بیش از دو هزار تن از مدافعان حرم در عراق و سوریه به شهادت رسیده‌اند.

خبرگزاری دفاع مقدس سال گذشته گزارش داده بود که دست‌کم ۲۰۰ تن از افغان‌های عضو لشکر فاطمیون در سوریه شهید شده‌اند. دست‌کم دو هزار افغان نیز در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق به شهادت رسیده‌اند.

رئیس بنیاد شهید می‌گوید که در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر از خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان تحت پوشش خدمات حمایتی این بنیاد هستند و مستمری دریافت می‌کنند.

شهیدی می‌گوید هر سال حدود ۱۰ هزار نفر بر این آمار افزوده می‌شود.

به گفته رئیس بنیاد شهید کل آمار شهدای ایران از پیش از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون ۲۳۰ هزار شهید است.

دیدگاه