درخواست تحقیقات مستقل برای کشف دلایل مرگ کاووس سیدامامی در زندان

  • 26 بهمن 1396 - 23:52
درخواست تحقیقات مستقل برای کشف دلایل مرگ کاووس سیدامامی در زندان

رامین سیدامامی فرزند کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در زندان اوین جانش را از دست داد، می‌گوید او و خانواده‌اش خواهان انجام تحقیقات مستقل برای شناسایی دلایل مرگ او هستند.

کاووس سیدامامی به اتهام آنچه که «جاسوسی» ادعا شده، چند هفته قبل در تهران بازداشت شد و پس از مدتی در زندان جانش را از دست داد. مقامات قضایی مدعی هستند که او در زندان خودکشی کرده اما نمایندگان مجلس که فیلم مربوط به سلولی را که آقای سیدامامی در آن حبس بوده، دیده‌اند، می گویند در این فیلم صحنه‌ای از خودکشی دیده نمی‌شود.

رامین سیدامامی در ولاگش نوشته: «ما روز ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ به پزشکی قانونی کهریزک رفتیم با همراهی دو وکیل، آقایان کیخسروی و درفشان. در آنجا به وکلای ما اجازه ورود به دفتر ریاست برای دیدن جسد و گزارش پزشکی را ندادند و ما بدون آن‌ها با مسئولان مرکز دیدار کردیم. به ما گفتند کالبدشکافی روال عادی پس از مرگ در زندان است و گزارش پزشکی قانونی هم روال اداری خودش را دارد و حتی در صورت تسریع ۴ تا ۶ هفته صدورش طول می‌کشد. به ما گفتند که اگر بخواهیم وکلا در جلسه و در دیدن پیکر کاووس حضور داشته باشند باید به دادسرای ناحیه ۲۷ برویم. این همان دادسرایی بود که سه روز قبلش، جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶، مادرم را احضار کرد و به او گفتند برای «دیدن همسرت» بیا و قبل از اعلام مرگ کاووس ۳ ساعت ازش بازجویی و تهدید کردند و در آخر هم از او تعهد کتبی گرفتند که هیچ حرفی با رسانه‌ها نزند و الا خودش را هم می‌گیرند. اینگونه تهدیدها پس از دستگیری کاووش باعث شده بود که تا آن زمان سکوت کنیم. از همین دادسرا مادرم را به همراه عمویم، کامران، بردند به سردخانه و جسد پدرم را نشان دادند.»

او افزوده: «در دادسرای ناحیه ۲۷ من و برادرم در حضور وکیل‌هایمان با آقایی به مدت دو ساعت دیدار کردیم که با ما همکاری کرد. وکلا درخواست دیدن مستندات ــ فیلم داخل سلول یا به گفته خودشون «سوئیت» و محتویات پرونده ــ را [مطرح] کردند. من تنها عضو خانواده بودم که فیلم را دیدم. می‌خواهم اینجا تأکید کنم که بر خلاف گزارش‌های پراکنده، عموی من فیلم را ندیده. همچنین هیچ‌یک از عموهای من با رسانه‌ها صحبت نکردند و حرف‌های نقل شده از آن‌ها درست نیست.»

اشاره این بخش از نوشته رامین سیدامامی به گزارش‌های خبرگزاری‌های تسنیم و فارس است که مدعی شده بودند برادر کاووس سیدامامی خودکشی برادرش را تأیید کرده.

رامین سیدامامی ادامه داده: «صرف نظر از رنج و مرارت طاقت‌فرسای دیدن ویدیو، به صراحت می‌توانم بگویم که از دیدنش نمی‌شود نتیجه قطعی گرفت، چرا که چگونگی وقوع مرگ در فیلم دیده نمی‌شود. آنچه در فیلم دیده می‌شود این است که پدر من عصبی و بی‌قرار است. با خودِ واقعیش زمین تا آسمان فاصله دارد. مدام از یک طرف سلول به طرف دیگه می‌رود. پریشان است. قاطعانه می‌توانم بگویم آن مردی که با پای خودش و به تنهایی به اتاق مجاور می رود-که به ما گفتن «دستشویی است»- در اوضاع روحی خوبی نیست. هفت ساعت بعد جسدی را از همان اتاق بیرون می‌آورند. تقاضای وکیل‌ها برای دیدن این سلول رد شد. همانجا پرونده‌ای تشکیل شد برای پیگیری موضوع. همچنین توی دادسرا، بر روی موبایل، تصاویری از کالبدشکافی نشانم دادند.»

آقای سیدامامی افزوده: «صبح ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ من و مهران و چند عضو خانواده به پزشک قانونی کهریزک رفتیم و پیکر کاووس را پس از اینکه دوباره با رئیس مرکز دیدار کردیم تحویل گرفتیم. گواهی‌ای که این مرکز به ما داده دلیل مرگ را «در حال بررسی» عنوان کرده. خواسته ما پیش و بیش از هر چیز روشن شدن دلایل دستگیری پدرم، شرایط بازجویی از او و رویت پرونده امنیتی اوست.»

به دنبال ادعای خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین، ۴ انجمن علمی به حسن روحانی، رئیس جمهور نامه نوشتند و خواهان پیگیری و پاسخگوکردن نهادهای درگیر در این ماجرا شدند. آن‌ها همچنین از نگاه امنیتی به فعالیت‌های علمی و نهادهای آموزشی انتقاد کرده‌اند.

افزون بر این استاد دانشگاه، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان و سام رجبی از جمله فعالان محیط زیستی هستند که سه هفته پیش بازداشت شدند.

دیدگاه