نامه ۴ انجمن علمی به روحانی در خصوص مرگ مشکوک یک استاد دانشگاه در زندان اوین

  • 23 بهمن 1396 - 9:32
نامه ۴ انجمن علمی به روحانی در خصوص مرگ مشکوک یک استاد دانشگاه در زندان اوین

به دنبال ادعای خودکشی کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در زندان اوین، ۴ انجمن علمی به حسن روحانی، رئیس جمهور نامه نوشتند و خواهان پیگیری و پاسخگوکردن نهادهای درگیر در این ماجرا شدند. آن‌ها همچنین از نگاه امنیتی به فعالیت‌های علمی و نهادهای آموزشی انتقاد کرده‌اند.

در این نامه آمده: «خبر درگذشت جناب آقای دکتر کاووس سیدامامی موجب بهت و حیرت جامعه علمی و نیز فعالان محیط زیست کشور شده است. ایشان علاوه بر آنکه استادی نام آشنا، دانشمندی ممتاز و جانباز جنگ تحمیلی بود، به گواهی همکاران و دانشجویانش انسانی شریف و اخلاق گرا به شمار می‌رفت و همواره مشارکت موثری در فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی کشور و اقدامات خیرخواهانه داشت.»

انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن مطالعات صلح ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات افزوده‌اند: «با توجه به این واقعیات، اخبار و شایعات منتشرشده درباره دلایل دستگیری و مرگ ایشان در باور نمی‌گنجد و ابهامات و سؤالات زیادی را پدید آورده است. انجمن‌های علمی براساس مسئولیت علمی و صنفی، خود را حافظ هویت و منزلت اعضای اجتماع علمی می‌دانند. ازاین رو، انتظار دارند مسئولان امر درباره این رویداد تلخ و جبران ناپذیر پاسخگوی نگرانی‌های افکار عمومی، به ویژه اجتماع علمی کشور، باشند.»

امضاکنندگان نامه گفته‌اند: «حداقل انتظار ما این است که بر اساس این مسئولیت، برای بررسی جدی و پیگیری مؤثر و پاسخگوکردن نهادهای درگیر در این ضایعه دردناک اقدام عاجل و مؤثر به عمل آورید

به گفته این انجمن‌های علمی، «تداوم نگاه‌های امنیتی به نهادهای آموزش عالی و فعالیت‌های علمی و بین المللی و بی توجهی به قوانین و آیین نامه‌های مربوط به آیین دادرسی، با شعارهای دولت تدبیر و امید همخوان نیست و نتیجه‌ای جز یاس و بدبینی ندارد.»

کاووس سیدامامی متولد سال ۱۳۳۲، فارغ التحصیل دانشگاه اوهایو در رشته امور بین‌الملل و جامعه شناسی، مدرس دانشگاه امام صادق و فعال مدنی، فعالیت‌های محیط‌ زیستی خود را از طریق فعالیت در موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» به‌عنوان مدیر عامل به انجام می‌رساند.

فعالیت این موسسه بر حفظ حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی ایران از طریق اجرای پروژه‌های زیست محیطی و آگاهی رسانی و آموزش است.

موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» ارتباط مداومی با سازمان محیط زیست دارد و برای انجام پروژه ها با اجتماعات محلی و سازمان‌های بین المللی نیز همکاری می‌کند.

به گفته فرزند آقای سید‌امامی، پدرش در تاریخ چهارم بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد و جمعه ۱۹ بهمن خبر درگذشت وی در زندان اوین را به اطلاع خانواده‌اش رساندند.

دیدگاه