سخنگوی شورای نگهبان: از گفت‌و‌گوی ملی استقبال می‌کنیم

  • 21 اسفند 1395 - 21:28
سخنگوی شورای نگهبان: از گفت‌و‌گوی ملی استقبال می‌کنیم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، می‌گوید بررسی بحث «آشتی ملی» مطرح نیست اما جمهوری اسلامی از پیشنهاد «گفت و گوی ملی» استقبال می‌کند.

کدخدایی در مصاحبه با سایت امید ایرانیان گفته است: «دو طرح متفاوت مطرح شد یکی بحث آشتی ملی بود که خیلی بحثی نبود که در جامعه ما مطرح باشد. یکی هم گفت‌وگوی ملی که از نمایندگان فراکسیون امید، همین موضوع را مطرح کردند که چنین طرحی دارند. من هم گفتم که همیشه جمهوری اسلامی از گفت و گو استقبال می‌کند.»

چندی پیش حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، درخواست آشتی ملی را مطرح کرد که رهبر انقلاب آن را «بی‌معنا» دانستند و  گفتند: «مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد، البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند.»

سخنگوی شورای نگهبان گفته که اگر «اختلاف سلیقه‌ای» هست باید با «معیارهایی» حل شود.

او گفته است: «کسانی که علاقه مند و دلبسته نظامند، می‌توانند در این زمینه حرکت کنند.»

کدخدایی در خصوص حوادث سال ۱۳۸۸ نیز گفته:‌«مسائل ۸۸ تمام شد. فقط بحثی مانده که آن را یک مرجع قانونی تصمیم گرفته است و مساله لاینحلی نبوده که مانده باشد.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و مقامات تاکنون با لغو حصر آن‌ها موافقت نکرده‌اند.

به گفته کدخدایی، حبس خانگی رهبران معترضان از سوی یک «مرجع قانونی» دانسته و گفته «این مرجع می‌تواند هر زمان که می‌خواهد، تصمیم خود را لغو کند.»

او نام این مرجع را اعلام نکرده اما ظاهرا اشاره‌اش به شورای عالی امنیت ملی است.

 

دیدگاه