انتقاد فعالان دانشجویی از امام جمعه شیراز

  • 27 دی 1396 - 14:15
انتقاد فعالان دانشجویی از امام جمعه شیراز

گروه موسوم به «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در نامه ای به رئیس جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از منش و رفتار آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، در این نامه خطاب به حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آمده که شماری از «فعالان جریان عدالت خواه» به دلیل انتقاد از امام جمعه شیراز سر و کارشان به مراجع قضایی افتاده.

این فعالان ظاهراً به دلیل انتقاد از آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و هزینه‌های تبلیغاتی وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، هر چند دفتر امام جمعه شیراز ۲۹ مهر امسال در نامه‌ای به دادگاه اعلام کرد که از این افراد شکایتی ندارد.

سلمان کدیور دبیر اسبق جنبش عدالتخواه، حسین شهبازی‌زاده دبیر اسبق جنبش عدالتخواه، هادی مسعودی عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه و مصطفی پورخسروانی دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه چهار نفری هستند که از سوی دادگاه محکوم شده‌اند.

دادگاهی در شیراز این چهار فعال سیاسی اصولگرا را به اتهام «نشر اکاذیب» به ۹۱ روز حبس تعزیزی محکوم کرده اما این حکم را به مدت ۲ سال تعلیق کرده است. تعلیق ۲ ساله حکم به این معناست که حکم ۹۱ روز حبس این فعالان سیاسی تا دو سال به حال معلق در می‌آید و اجرا نمی‌شود مگر اینکه آن‌ها طی این دو سال به اتهام دیگری محاکمه و محکوم شوند. اگر چنین شود آنگاه حکم ۹۱ روز حبس هم اجرا خواهد شد.

دادگاه همچنین این چهار تن را به مدت ۵ سال از عضویت در احزاب، انجمن‌های و اتحادیه‌های دانشجویی، فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات و عضویت در گروه‌های اجتماعی ممنوع کرده است.

این رای ۱۶ دی جاری صادر شده است.

بیشتر بخوانید: چهار فعال سیاسی اصولگرا در شیراز به حبس تعلیقی محکوم شدند


در بخش دیگری از نامه «جنبش عدالتخواه دانشجویی» آمده: «در این سال‌ها شاهد رفتارها و کنش‌های غلیظ سیاسی و جناحی و حزبی توسط بسیاری از ائمه جمعه کشور بالأخص ائمه جمعه کلان‌شهرهایی چون تهران و شیراز و مشهد بوده‌ایم.»

گروه موسوم به «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در نامه خود موارد زیر را در خصوص برخی امامان جمعه مطرح کرده و پیشنهاداتی نیز داده است:

  • رفتارهای سیاست زده، قبیله‌گرایانه، محافظه‌کارانه و معطوف به قدرتِ حضرات، ضربات جبران‌ناپذیری به وجهه انقلاب و اسلام وارد نموده است.
  • جایگاهی که باید با حفظ شأن پدری خود موجبات تقویت انس و الفت مابین گروه‌های مختلف مردم (اعم از هر گرایش سیاسی) در جهت حل معضلات و مشکلات مردم را فراهم نماید، به ابزاری برای تبلیغ و بهره‌برداری یک جناح سیاسی تبدیل گشته.
  • رفتارهای حزبی و جناحی توسط ریاست سابق این شورا  کلید خورد؛ حضور فعال ایشان در میتینگ‌های انتخاباتی اصولگرایان نمونه‌ای از فعالیت‌های جنابشان است. البته که نقش ائمه جمعه تهران، در شکل‌گیری این مشی رفتاریِ سیاست‌زده و آسیب‌زا غیر قابل‌ اغماض است. [حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی از ۱۰ خرداد ۱۳۷۹ تا ۱۶ دی ۱۳۹۶ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بود.]
  • منع ورود جناحی، حزبی و انتخاباتی ائمه جمعه به صورت آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته و اجرا شود.
  • تابه‌حال سازوکاری مشخص و عینی برای اِعمال نظارت مردمی بر رفتارهای ائمه جمعه و بیتشان معین نشده و این موضوع باعث ایجاد رفتارهای غیرمردمی، اقتدارگرا و متکبرانه از جانب برخی ائمه جمعه گردیده است.
  • هیچ‌گونه شفافیتی برای ارزیابی عملکرد بیت ائمه جمعه تعبیه نگردیده، مردم نمی‌دانند اساساً وظیفه و رسالت اصلی ائمه جمعه در شهرشان‌ چیست؟ و همچنین وظیفه دفتر امامت جمعه چیست؟
  • آیا اینکه ائمه جمعه به خطبه‌های هفتگی که مملو از تقویم خوانی و سخنان غیرمفید و کلیشه‌ای و جناحی است بسنده کنند، به وظایفشان عمل کرده‌اند؟
  • مردم امام‌جمعه‌ای که منفعت بیت خود را ارجح بر پوست بر استخوان چسبیده‌ها بداند را دوست ندارند، مردم امام‌جمعه‌ای می‌خواهند که هم گوش شنوا داشته باشد و هم توان اجرا و عمل، نه امام‌جمعه‌ای که تنها در گوشه‌ای بنشیند و از درد مردم بی‌اطلاع باشد و حتی نزدیکان این حضرات اجازه ندهند که از درد مردم چیزی به گوششان برسد.
  • بروز فساد توسط اطرافیان برخی ائمه جمعه، زندگی اشرافی و خلاف زی طلبگی، کهولت سن و توان اندک و … تعدادی از اشکالات عمده و اساسی ائمه جمعه در کشور است.
  • امام‌جمعه‌های برخی از شهرهای کشور شأن پدری خود را حفظ کرده‌اند و نه‌تنها برای خود توشه‌ دنیوی نیاندوخته‌اند بلکه بیت خود را هم در صورت مشاهده چنین رفتاری مورد نهی قرار می‌دهند اما متأسفانه رفتارهای نادرست ذکرشده برخی از ائمه جمعه سبب شده است که بزرگ‌ترین ضربه را به‌نظام و انقلاب و مهم‌ترین سرمایه‌ انقلاب یعنی مردم وارد کند.

«جنبش عدالتخواه دانشجویی» در پایان این نامه ابراز امیدواری کرده که با حضور حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در راس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، جایگاه ائمه جمعه و تریبون نماز جمعه به «جایگاه اساسی خود بازگردانده شده و پناهگاه محرومین و مستضعفین اعم از هر گرایش و مسلک و عنوانی واقع گردد.»

حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری ۱۶ دی ۱۳۹۶ از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب شد.

 

دیدگاه