چهار فعال سیاسی اصولگرا در شیراز به حبس تعلیقی محکوم شدند

  • 21 دی 1396 - 18:08
چهار فعال سیاسی اصولگرا در شیراز به حبس تعلیقی محکوم شدند

دادگاهی در شیراز چهار فعال سیاسی اصولگرا را به اتهام «نشر اکاذیب» به ۹۱ روز حبس تعزیزی محکوم کرده اما این حکم را به مدت ۲ سال تعلیق کرده است.

سلمان کدیور دبیر اسبق جنبش عدالتخواه، حسین شهبازی‌زاده دبیر اسبق جنبش عدالتخواه، هادی مسعودی عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه و مصطفی پورخسروانی دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه چهار نفری هستند که از سوی دادگاه محکوم شده‌اند.

تعلیق ۲ ساله حکم به این معناست که حکم ۹۱ روز حبس این فعالان سیاسی تا دو سال به حال معلق در می‌آید و اجرا نمی‌شود مگر اینکه آن‌ها طی این دو سال به اتهام دیگری محاکمه و محکوم شوند. اگر چنین شود آنگاه حکم ۹۱ روز حبس هم اجرا خواهد شد.

دادگاه همچنین این چهار تن را به مدت ۵ سال از عضویت در احزاب، انجمن‌های و اتحادیه‌های دانشجویی، فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات و عضویت در گروه‌های اجتماعی ممنوع کرده است.

این رای ۱۶ دی جاری صادر شده است.

این فعالان ظاهراً به دلیل انتقاد از آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و هزینه‌های تبلیغاتی وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، هر چند دفتر امام جمعه شیراز ۲۹ مهر امسال در نامه‌ای به دادگاه اعلام کرد که از این افراد شکایتی ندارد.

سه حزب اصلاح طلب استان فارس نیز آبان امسال در بیانیه‌ای مشترک به اعلام جرم دستگاه قضایی علیه چهار فعال دانشجویی اصولگرا اعتراض کردند. شاخه فارس احزاب «اتحاد ملت ایران اسلامی»، «اراده ملت ایران» و «سازمان عدالت و آزادی» در این بیانیه که ۲۱ آبان منتشر شده، گفته‌ بودند: «مطالبه‌گری و عدالتخواهی این جوانان در جمهوری اسلامی که یکی از مهم‌ترین وظایف آن اعمال عدل است، به مثابه جرمی تلقی می‌شود که باید با آن برخورد کرد؟»

آن‌ها همچنین از امام جمعه شیراز و علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب شیراز خواسته‌ بودند با «تدبیر و درایت»، «دستورات مقتضی جهت رفع اتهام از این چهار جوان دغدغه‌مند را فراهم نمایند، تا مشخص گردد که مسئولان نظام جمهوری اسلامی بیش از هرکس دیگری، از مهم‌ترین وظیفه دولت اسلامی که‌‌ همان عدالتخواهی است، مراقبت می‌نمایند.»

دیدگاه