تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

اظهارات کریمی قدوسی در نماز جمعه مشهد «مغایر با امنیت ملی» اعلام شد

  • 15 اسفند 1395 - 20:48
اظهارات کریمی قدوسی در نماز جمعه مشهد «مغایر با امنیت ملی» اعلام شد

محمدجواد جمالی سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفته این هیأت برای بررسی اظهارات کریمی قدوسی، نماینده مشهد را در این شهر در «تضاد با امنیت ملی کشور» دانست و به او تذکر داده است.

جمالی روز یکشنبه ۱۵ اسفند به خبرگزاری ایسنا گفت که پس از شکایت ۱۸ نفر از نمایندگان اهل سنت در اعتراض به سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد در ۱۳ اسفند و دستور رئیس مجلس برای پیگیری این موضوع هیأت نظارت بررسی  نمایندگان سریعا جلسه‌ای با حضور اکثریت اعضا برگزار کرد.

۱۸ نماینده سنی مجلس در اعتراض به سخنان کریمی قدوسی در مشهد، نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشتند، سخنان او را “تفرقه‌‌آمیز” و خارج از حیطه نمایندگی دانستند و به گفته آنها سبب “نارضایتی، اختلاف” و “حتی نا امنی اجتماعی” می‌شود.

به گفته جمالی این نامه که همراه با فایل صوتی سخنان آقای کریمی قدوسی ارسال شده بود، از سوی آقای لاریجانی جهت بررسی به هیئت نظارت ارجاع داده شد.

جمالی گفت: “با توجه به استماع فایل صوتی سخنرانی آقای کریمی قدوسی و اظهارات ایشان در این جلسه و همچنین صحبت‌های نمایندگان اهل سنت، تمامی اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان سخنان آقای کریمی قدوسی را خلاف شئون نمایندگی و در تضاد با امنیت ملی دانسته و تذکرات لازم به ایشان داده شد.”

قرار است این هیئت هفته آینده تصمیم نهایی خود را درباره این موضوع اعلام کند.

کریمی قدوسی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته مشهد با اشاره تلویحی به دفن ابوبکر و عمر بن خطاب، از خلفای راشدین در مسجد النبی و در کنار پیامبر اسلام، از دفن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی (ره) انتقاد کرد.

او از الفاظی استفاده کرده بود که “توهین” به مقدسات اهل سنت تلقی شد.

در واکنش به نامه نمایندگان سنی، کریمی قدوسی نیز نامه‌ای منتشر کرده و در آن توضیح داده “جریان فتنه، انحراف، نفاق، اسلام آمریکایی و اعتراض به کل این جریان” هدف اصلی مواضع او بوده است.

دیدگاه