انتقاد صادق زیباکلام از روحانی: او دیگر دغدغه ۲۴ میلیون رای را ندارد

  • 06 آبان 1396 - 16:51
انتقاد صادق زیباکلام از روحانی: او دیگر دغدغه ۲۴ میلیون رای را ندارد

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی می‌گوید که رئیس جمهور روحانی «خیالش راحت است که دیگر به رأی مردم احتیاجی ندارد، بنابراین دست خود را از حمایت مردم شسته و اصلاً و ابداً به نظر نمی‌رسد که ایشان دغدغه‌ای برای این ۲۴ میلیون داشته باشد.»

در انتخابات ریاست جمهوری که اردیبهشت امسال برگزار شد نزدیک به ۲۴ میلیون نفر به حسن روحانی رای دادند.

آقای زیباکلام به فرارو گفت: «با کمال تأسف باید بگویم آقای روحانی هیچ اصراری ندارد که پاسخگوی مطالبات این ۲۴ میلیون، دانشجویان، اصلاح‌طلبان و کسانی باشد که شبانه روز در ستادهای او فعالیت کردند. کافی است شما ببینید در دولت اول آقای روحانی چه کسانی گزینه‌های وزارت علوم بودند و آنها را با گزینه کنونی دولت مقایسه کنید. در موضع گیری‌ها هم همینطور است.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: «ما انتظار داشتیم در دولت آقای روحانی یک یا دو چهره خانم وزیر باشند، اهل سنت به دولت دعوت شوند و یک کرد در کابینه باشد. نه تنها این‌ها تحقق پیدا نکرد بلکه آن نفوذ و حضوری که زنان در دولت اول ایشان داشتند هم امروز از بین رفته است. در واقع نه تنها دولت دوم آقای روحانی یک گام به جلو نبوده است بلکه چند گام به عقب بوده است. تنها پاسخی که آقای روحانی دادند این بود که دست و بال من بسته است و سایر مراکز قدرت با انتخاب‌های من مخالفند

صادق زیباکلام می‌گوید: «این تجربه بسیار بدی است که یک جریان سیاسی از اعتماد واقبال عمومی استفاده کند و بعد از آوردن ۲۴ میلیون رأی به مطالبات اهمیت نشان ندهد. این در حالی است که مسئولین نظام به حضور ۷۰ درصدی مشارکتی مردم بالیدند. اما ظاهراً مردم فقط در پای صندوق رأی ارزش دارند. اما از فردای انتخابات این ۴۰ میلیون و خواسته‌های آنها فراموش شدند. این یک فاجعه است. بدترین چیزی که برای نظام جمهوری اسلامی می‌تواند اتفاق بیفتد این است که اقبال عمومی و سرمایه اجتماعی از بین برود و مردم احساس کنند که فقط عدد و رقم برای انتخابات هستند.»

او افزود: «من از آقای روحانی عذرخواهی می‌کنم. اما فکر می‌کنم او دارد مظلوم نمایی می‌کند. برای اینکه در مجلس نهم شاهد بودیم که تندروها و دلواپسان خیلی تندتر در مقابل دولت ایستاده بودند. مجلس دهم خیلی بیشتر همراه است. بنابراین آقای روحانی نمی‌تواند بگوید من می‌خواهم وزیر زن انتخاب کنم، از اقوام استفاده کنم، یا از فرجی دانا یا توفیقی به عنوان وزیر استفاده کنم. من قبول ندارم دست و بال آقای روحانی بسته است. اما اگر هم دست و بال او بسته باشد این موضوع نمی‌شود ادامه دار باشد. اولاً ایشان می‌تواند بیاید بگوید. اساساً اینکه ما بگوییم افرادی را انتخاب کرده و مراکز قدرت با این انتخاب‌ها مخالفت کرده‌اند خلاف قانون اساسی است. قانون اساسی نگفته که اگر می‌خواهید یک زن را وزیر آموزش و پرورش کنید بقیه نهادها باید با شما موافقت کنند. قانون اساسی اولین وظیفه‌ای که بر عهده رئیس جمهور گذاشته حفظ و صیانت از قانون اساسی است. نص صریح قانون اساسی می‌گوید انتخاب وزرا با رئیس جمهور است. قانون از نهاد دیگری نام نبرده است.»

آقای زیباکلام می‌گوید که ممکن است آقای روحانی یک معامله سیاسی بلند مدت با اصولگرایان و آقای لاریجانی کرده و در این خصوص هشدار می‌دهد: «مثلاً بر سر اینکه آقای لاریجانی از روحانی در مجلس خبرگان حمایت کند و روحانی هم از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کند. اما آقای روحانی سخت در اشتباه است. آقای روحانی به سرعت اعتبار و سرمایه اجتماعی خود را از دست می‌دهد. امثال من دیگر نمی‌توانیم برویم به چشم مردم نگاه کنیم و بگوییم بیایید به آقای روحانی یا به کسی که مثل روحانی است رأی دهید. آقای روحانی یا کسانی که مثل او فکر می‌کنند متوجه نیستند که دیگر نمی‌توانند با آن ۴۰ میلیون رأی پز بدهند. شما فقط یک بار می‌توانید به این رأی ببالید. دفعه دیگری وجود ندارد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که این رویه حسن روحانی «اعتبار میانه روی، اعتبار مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی و اعتبار سیدمحمد خاتمی را هم از بین می‌برد.»

دیدگاه