بیلچه و بلوط ،پشتوانه همت کودکان برای احیای جنگل سوخته کوهمره شیراز

  • 21 آذر 1400 - 17:22
بیلچه و بلوط ،پشتوانه همت کودکان برای احیای جنگل سوخته کوهمره شیراز

دست هایشان کوچک اما عزم و اراده شان بسیار بزرگتر از آن است که به وصف آید ، سخن از همت والای دانش آموزان مدرسه ابتدایی امام جواد (ع) روستای مهدی آباد منطقه کوهمره سرخی شیراز است که برای دوباره سبز شدن جنگل های سوخته این منطقه با همه همت به میدان آمدند.

تعدادشان انگشت شمار است ، اما بیشتر از هزاران مرد جنگی و شیر زن فداکار ایرانی سلحشوری و خود باوری دارند ، دانش آموزان مدرسه  ابتدایی امام جواد (ع) روستای مهدی آباد کوهمره سرخی شیراز همه دارایی خود را روی هم ریختند تا چند بیلچه و تعدادی بذر بلوط فراهم کردند و در اختیار نماینده تشکل های مردمی محیط زیست قرار دادند ، آن ها در ذهن خود جنگل هایی سبز و انبوه را می بینند که درختان آن در زمین سوخته جنگل های بلوط این سرزمین سر بر می آورد.

شعله‌های آتش که خرداد ماه ۱۴۰۰ به جان ارتفاعات کوهمره‌سرخی فارس افتاده بود پس از ۵ روز تلاش پی در پی فرو نشست. منطقه حفاظت شده ماله گاله از این آتش سوزی آسیب دید و بسیاری از گونه ای ارزشمند گیاهی این منطقه و جنگل های بلوط در آتش سوخت.

وجود ارتفاعات وسخت گذر بودن منطقه و گستردگی آتش سوزی کار مهار آن را بسیار دشوار کرده بود و علیرغم تلاش نیروهای امداد و نجات طبیعت ،دوستداران محیط زیست و مردم محلی این آتش سوزی ۵ روز به طول انجامید.

اهدای بذر بلوط و بیلچه برای احیای جنگل های سوخته توسط دانش آموزان  منطقه کوهمره سرخی

سرپرست منطقه حفاظت شده ماله گاله، شنبه با تحسین کار دانش آموزان مدرسه امام جواد (ع) روستای مهدی آباد کوهمره سرخی  گفت:کار بسیار زیبا و فرهنگی در روستای مهدی آباد کوهمره سرخی اتفاق افتاد که بسیار شایسته تقدیر است ؛ دانش آموزان مدرسه  ابتدایی امام جواد تعدادی بیلچه و دستکش که از هزینه شخصی خریداری کرده بودند به همراه مقداری بذر بلوط به نماینده  تیم میراث زاگرس کوهمره سرخی  تقدیم کردند.

علی افتخارنیا افزود: بذرها برای کاشت در مناطقی که دچار آتش سوزی شده بود، در نظر گرفته شده  و این بزرگترین هدیه و فرهنگسازی در این منطقه است که از دست مهربان نونهالان زاگرس نشین گرفته شده است.

منطقه ماله گاله (مله گله) با هدف حفاظت از رویشگاه های جنگلی طی مصوبه شماره ۱۹۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۷۸/۱۰/۱۵ با وسعت ۵۱ هزار و ۹۵۴ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

بخش شرقی و شمال شرقی ماله گاله منطقه مسیر کوچ عشایر است. همچنین به دلیل نزدیکی منطقه به شهر شیراز بخشی از اراضی آن باعنوان باغ شهرواگذارگردیده است ، منطقه حفاظت شده ماله گاله به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی و از پوشش گیاهی نسبتاً خوبی برخوردار است. در واقع آخرین حد رویش جنگل های بلوط در زاگرس می باشد. پوشش منطقه از نوع ایرانی – تورانی بوده است. 

این منطقه مهم ترین زیستگاه  حیوانات وحشی در بین جنگل های انبوه بلوط و بنه  است ، گونه شاخص منطقه سنجاب ایرانی دراین منطقه شناسایی شده که زیستگاه آن جنگل های بلوط است.

دیدگاه