کرونا احتمال سکته قلبی را ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌کند

  • 05 آبان 1400 - 17:26
کرونا احتمال سکته قلبی را ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌کند

رئیس سیزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که سکته‌های قلبی داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و از سویی دیگر، افرادی که با فاکتورهای خطرزای یاد شده درگیر هستند نیز با خطر بالاتری در زمینه ابتلا به کرونا مواجه هستند که باید کنترل دقیق‌تری در زمینه پیشگیری داشته باشند. کرونا می‌تواند منجر به تشکیل لخته در عرق کرونر قلب شود و احتمال افزایش سکته قلبی را دو تا سه برابر افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدجواد زیبایی نژاد»؛ رئیس سیزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و ششمین همایش مداخلات پیچیده قلبی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از این کنگره گفت: با توجه به وضعیت کرونا در کشور، امسال این رویداد به صورت مجازی و با ارائه سخنرانی و پوستر به صورت وبینار برگزار شد که با افزایش سطح مشارکت و استقبال مخاطبان همراه بود.

وی با بیان این‌که در مدت برگزاری این کنگره، ۹۰ سخنرانی ارائه شد، ادامه داد: علاوه بر سخنرانانی از کشورهای ایتالیا و ترکیه، سخنرانانی از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، مشهد، اهواز، همدان، کرمانشاه، اصفهان، یزد، بوشهر، هرمزگان، کرمان، مرکز تحقیقات قلب تهران، بیمارستان شهید رجایی و بیمارستان رضوی مشهد در این کنگره به ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه سلامت قلب و عروق پرداختند.

دکتر زیبایی نژاد افزود: حدود ۶۰ مقاله نیز به صورت پوستر در این کنگره ارائه شد و با داوری های انجام شده، به ۱۰ برگزیده بخش پوستر، هدایای نقدی اهدا می شود.

رئیس سیزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و ششمین همایش مداخلات پیچیده قلبی شعار محوری این کنگره را «از پیشگیری تا مداخلات پیچیده قلبی» عنوان کرد و گفت: با شیوع بحران کرونا، اهمیت توجه به موضوع پیشگیری از بروز بیماری‌ها و کنترل عوامل خطر، افزایش بیشتری یافته است.

وی فاکتورهای خطرزایی نظیر دیابت، فشارخون بالا، مصرف سیگار و چربی خون بالا را از جمله مواردی برشمرد که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و اظهار کرد: در شرایط کنونی با شیوع بحران کرونا، یافته ها نشان می‌دهد بیمارانی که سکته‌های قلبی داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و از سویی دیگر، افرادی که با فاکتورهای خطرزای یاد شده درگیر هستند نیز با خطر بالاتری در زمینه ابتلا به کرونا مواجه هستند، که باید کنترل دقیق‌تری در زمینه پیشگیری داشته باشند؛ چرا که کرونا می تواند منجر به تشکیل لخته در عرق کرونر قلب شود و احتمال افزایش سکته قلبی را دو تا سه برابر افزایش دهد.

دکتر زیبایی نژاد با تاکید بر ضرورت تلاش برای کاهش این فاکتورهای خطرزا ادامه داد: از جمله مباحث مطرح شده در طول برگزاری این کنگره، پاسخگویی به پرسش های مربوط به واکسیناسیون در بیماران قلبی عروقی بود که یافته های به دست آمده نشان می‌دهد تمام بیماران قلبی در نخستین فرصت ممکن می توانند واکسیناسیون را با هر نوع واکسن انجام دهند.

رئیس سیزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و ششمین همایش مداخلات پیچیده قلبی یکی دیگر از پرسش های مطرح شده در این زمینه را تزریق واکسن پس از جراحی های قلب عنوان کرد و گفت: بیمارانی که عمل جراحی قلب باز و یا آنژیوپلاستی داشته‌اند، به مدت دو تا سه هفته پس از عمل می‌توانند برای انجام واکسیناسیون صبر کنند.

وی با بیان اینکه در طول برگزاری این کنگره شرکت کنندگان از سراسر کشور با طرح مسایل مربوط به بیماران، در این زمینه یافته‌ها و تجارب خود را مطرح کرده و به هم‌اندیشی پرداختند، اظهار کرد: از موضوعات محوری مورد بررسی، اثرات بیماری کووید۱۹ بر سلامت قلب، اثرات بیماری های قلبی عروقی بر کرونا، نحوه برخورد با بیماران قلب و عروق مبتلا به کرونا و آخرین پیشرفت های مربوط به آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بود که با طرح یافته‌های اساتید و پزشکان این حوزه دنبال شد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به نقل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به شرکت کنندگان در این رویداد علمی  امتیاز بازآموزی تعلق می‌گیرد.

دیدگاه