استفاده بیش از حد از مچ دست باعث سندرم کارپال می‌شود

  • 01 آبان 1400 - 17:09
استفاده بیش از حد از مچ دست باعث سندرم کارپال می‌شود

متخصص جراحی استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: استفاده بیش از حد از مچ دست و انجام کارهای ظریف به طور روزانه، فعالیت های کششی، قرارگرفتن دست در وضعیت نامناسب و بلند کردن اجسام سنگین می تواند سبب  بروز سندروم کانال کارپال و یا تشدید آن شود.

دکتر کرامت الله عسکری با بیان اینکه  درد در ناحیه مچ دست، یکی از مهمترین مشکلات در ناحیه دست است افزود: این درد سبب مراجعه افراد به پزشک می شود و در بسیاری از موارد سبب ناتوانی حرکتی در بیماران می شود که به آن «سندروم کانال کارپال» یا تنگی کانال مچ دست نیز گفته می شود.

وی بیان کرد: کار زیاد با رایانه، انجام ورزش های سنگین و انجام کارهای خانه به مدت طولانی که فشار زیادی به دست ها و مچ وارد می کند برخی از دلایل بروز سندروم کانال کارپال یا تنگی کانال مچ دست است.

دکتر عسکری گفت: هر چند  تنگی کانال عصب مچ دست از شایعترین بیماریهای ارتوپدی در میان زنان محسوب می شود اما این بیماری می تواند در کارگران و سایر افرادی که به ناچار باید از مچ دست خود بیشتر کار بکشند، نیز ایجاد می شود.

به گفته این ارتوپد، سندروم کانال کارپال همچنین می تواند در اثر شکستگی ها یا برخی از بیماری هایی چون دیابت، کم کاری غده تیروئید، روماتیسم های مفصلی و بارداری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: تغییرات هورمونی دربارداری ۱۰۰ درصد این بیماری را تشدید و سبب می شود  فشار به کانال دست افزایش یابد که البته پس از دوران بارداری این بیماری مرتفع خواهد شد.

دکتر عسکری گفت: حساس شدن یا درد مچ دست ، بی‌حسی، مور مور شدن و درد دست، خصوصاً در انگشتان شست، اشاره و میانه، احساس سفتی یا کاهش توانایی حرکت به دلیل ناراحتی و ایجاد مشکل برای لباس پوشیدن و انجام فعالیت‌های روزانه زندگی ازجمله علائم ابتلا به این بیماری به شمار می‌روند.

این پزشک ارتوپد بیان کرد: در برخی از بیماران با پیشرفت بیماری عضلات ناحیه کف دست و شصت دست تحلیل می رود و درد درناحیه ساعد منتشر شده و گاهی موارد تا شانه ها نیز پیش می رود.

به گفته وی، استراحت دادن به دست و کاهش حرکات مچ دست از نخستین اقدامات درمانی این بیماری است، همچنین در ابتدای تشخیص به بیماران مچ بند و آتل به همراه داروهای ویتامین و داروهای ضد درد و ضد التهاب تجویز می شود اما در مراحل پیشرفته تنها راه درمان جراحی است.

متخصص جراحی استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: برای تشخیص این بیماری گرفتن نوار عصب و عضله و ام .آر .آی  توصیه می شود و برخی از پزشکان برای درمان و کاهش درد به مچ دست بیماران کورتون تزریق می کنند که البته جراحان این روش را نمی پذیرند.

وی ادامه داد: برخی بیماران، بعد از انجام یک دوره درمان محافظه‌کارانه (کم‌خطر) که شامل درمان دستی، استفاده از دارو و یا تزریق است، عملکرد طبیعی مچ دستشان را به طور کامل باز می‌یابند، در مواردی که از جراحی استفاده می‌شود نیز بعد از جراحی، برای بازیابی کامل عملکرد حرکتی دست به حدود دو ماه زمان نیاز خواهد بود.

دکتر عسکری اضافه کرد: بیمار می‌بایست بعد از کاهش درد و التهاب، و بازیابی قدرت و توانایی‌های حرکتی، به تدریج فعالیت‌های عادی خود را به طور کامل از سر بگیرد، آموزش‌های مربوط به نحوه صحیح انجام فعالیت‌های روزانه یا ورزشی به کاهش احتمال بروز مجدد سندرم تونل کارپال کمک می‌کنند.

تونل کارپال، کانالی در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد. این عصب به انگشت شصت و قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت سوم حس می دهد.

وقتی مچ دست در حالت نامناسب قرار بگیرد، فضای کافی برای عصب مدیان(عصب میانی) وجود ندارد و به این عصب فشار وارد می شود. همچنین وقتی این تونل ملتهب و یا آسیب ببیند، به عصب هم صدمه وارد می آید که سبب کرخی و بی حس شدن و ضعف یا درد در انگشت ها می شود.

دیدگاه