لزوم تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

  • 01 شهریور 1400 - 17:17
لزوم تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

یک فوق تخصص عفونی کودکان در شیراز خواستار تسریع در واکسیناسیون عمومی و عبور وزارت بهداشت از سیستم قطره چکانی واکسیناسیون شد و گفت: وزارت بهداشت هرچه سریعتر نسبت به تزریق دُز سوم واکسن به افراد در معرض خطر و کادر درمان اقدام کند.

محمدرحیم کدیور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامه‌ مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مبنی بر چگونگی وضعیت ابتلای مجدد و فوت تعدادی از کسانی که واکسینه شده‌اند، گفت: از حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفری که دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و دو هفته هم از دُز دوم گذشته است، حدود ۱۷ هزار نفر با علائم مشکوک به کرونا بستری شده‌اند که عددی معادل شش هزار در یک میلیون را نشان می‌دهد که نسبت به آمار سایر کشورها بسیار بالاتر است.

او افزود: همچنین حدود ۲۰۰۰ نفر از کسانیکه ۲ دُز واکسن را دریافت کرده و ۲ هفته از دریافت واکسن آنان گذشته است و به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند، فوت کرده‌اند؛ از طرفی تست کرونای ۵۷ درصد از آنها مثبت بوده و سن اکثرشان هم بالای ۷۰ سال بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نسبت فوت افرادیکه واکسن کرونا دریافت کرده‌ و به این بیماری مبتلا شده‌اند، در ایران ۷۵۳ در میلیون و در دیگر کشورها ۱۰ در میلیون بوده است.

به گفته این پزشک فوق تخصص عفونی، مجموعه‌ای از عواملی نظیر تاثیرگذاری متفاوت انواع واکسن‌های استفاده شده در ایران را برای این مهم باید در نظر گرفت.

او خاطرنشان کرد: وقتی تعداد کمی از افراد در جامعه واکسن را دریافت کنند و ویروس به میزان زیادی در جامعه انتشار داشته باشد، طبیعی است که مواجهه شخص واکسینه شده با ویروس بیشتر و احتمال ابتلا به بیماری هم بیشتر است.

به گفته این پزشک فوق تخصص عفونی کودکان، بی تفاوتی واکسینه شده‌ها و اطرافیان آنها و رعایت نکردن موارد محافظتی از دیگر دلایلی است که در افزایش احتمال ابتلای افراد واکسینه شده‌ای که ۲ هفته از تزریق دُز دوم آنها گذشته باشد، موثر تلقی می‌شود.

کدیور احتمال رعایت نکردن زنجیره سرد و فقدان تاثیرگذاری مناسب واکسن‌ها بر روی شیوع ویروس‌های جهش یافته‌ای مانند دلتا را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر احتمال ابتلای افراد واکسینه شده به این بیماری عنوان کرد.

او خواستار اعمال دقت بیشتر در خصوص نوع واکسن‌های خریداری شده توسط وزارت بهداشت و خرید واکسن‌های موثرتر شد و گفت: البته باید دقت کرد که اگر این افراد واکسینه نشده بودند آمار مرگ و بستری بسیار بسیار بیشتر بود و دلیل کم شدن تعداد مرگ و میر در سنین بالای ۶۰ سال به دلیل تاثیر واکسیناسیون بوده است.

این فوق تخصص عفونی کودکان خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از مراکز واکسیناسیون در برخی استان‌های کشور خود به یک مکان آلوده کننده و انتشار دهنده ویروس بدل شده است. در حالی‌که تجمع و صف در این مراکز را می‌توان مدیریت، زیرا شاهد تعدد مراکز واکسیناسیون هستیم و قاعدتا نباید شاهد تجمع در این اماکن باشیم.

کدیور که معتقد است ارائه دیدگاه‌های پراکنده در خصوص کرونا و روش‌های درمان آن مردم ایران را دچار سردرگمی کرده است، گفت: منابع رسمی دیدگاه درست و یکسانی را ارائه نمی‌دهند و مردم هم به ناچار در شبکه‌های اجتماعی و از منابع غیر رسمی اطلاعات مورد نیاز خود را جست‌وجو می‌کنند. 

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز گفت: اگر افراد متخصص و آگاه که دارای شخصیت علمی قابل قبول برای مردم و مورد اعتماد آنها  باشند، در خصوص این بیماری، روش‌های درمانی، داروهای موثر، واکسیناسیون و … به صورت مرتب و روزانه از طریق رسانه‌ها به شکل شفاف با مردم ارتباط برقرار کند، به حتم در کاهش و حتی از بین بردن نگرانی‌ها موثر خواهد بود.

دیدگاه