4

راهکارهایی برای مدیریت استرس در پاندمی کرونا

  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
راهکارهایی برای مدیریت استرس در پاندمی کرونا

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با اشاره به افزایش موارد ابتلا به استرس به دلیل پاندمی کرونا، راهکارهایی را برای مدیریت استرس، ارائه داد.

ندا خورشیدیان دوشنبه ۲۵ مرداد در یک کارگاه آموزش مجازی، با بیان اینکه این روزها خیلی از افراد استرس ابتلا به کرونا را دارند، گفت: اکثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله، یا از دست دادن عزیزی روبرو می شویم، یا احساس کنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش بینی می شود؛ مانند مواجهه یا همه گیری ویروس کرونا، دچار استرس می شویم.

او ادامه داد: استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش می آید. وقتی احساس می کنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده و قادر به مدیریت اوضاع نیستیم، ممکن است در مرحله بحران باشیم.

خورشیدیان گفت: هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم؛ گاهی نشانه های جسمی مانند سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها و بی خوابی پیش می آید و گاهی نشانه های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکه شدن، یا خشم را تجربه می کنیم.

بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران

خورشیدیان خاطرنشان کرد: اکثر رفتارها و واکنش هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران های غیر منتظره از خود نشان می دهند، رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل به خود یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنیم.

این کارشناس سلامت روان گفت: از موقعیت هایی که استرس ما را زیاد می کند دوری کنیم؛ برای مثال، کمتر اخبار منفی پیرامون خود را بررسی کنیم، خواندن اخبار یک یا دوبار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز را به پیگیری اخبار سپری کنیم.

خورشیدیان با بیان اینکه می توان بدون خجالت از احساسات و نگرانی‌ها با دیگران صحبت کرد، گفت: باید اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهیم. با احساسات و فکرهای خود نجنگیم، تغییر حال ما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان است.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت انقلاب شیراز گفت: بپذیریم همه چیز در کنترل ما نیست؛ سعی کنیم برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنیم و روی چیزهایی که کنترل داریم تمرکز کنیم، نه روی مسائلی که کنترل نداریم.

خورشیدیان با این توصیه که همه نیاز داریم که ساعت هایی را به دور از فضای مجازی بگذارنیم و کارهایی که برای ما آرامبخش است را در برنامه روزانه بگنجانیم، گفت: برای مثال نیایش کنیم، موسیقی گوش دهیم، کتاب بخوانیم یا فیلمی که دوست داریم را ببینیم.

او با یادآوری اینکه در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیمات مهمی نگیریم و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنیم، گفت: باید به اندازه کافی استراحت کنیم، خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنیم.

این کارشناس لزوم انجام حرکات ورزشی به شکل منظم را یادآور و متذکر شد: اگر امکان ورزش منظم را نداریم، تحرک بیشتری داشته باشیم و دست کم بیست دقیقه در روز پیاده روی کنیم.

او با بیان اینکه، نفس عمیق در مواقع استرس، انسان را آرام میکند، پرهیز از بیان اخبار منفی در حضور کودکان، خودداری از مصرف دارو بدون تجویز پزشک، دوری کردن از مخدرها و الکل برای سرکوب کردن حس های منفی و … را به عنوان توصیه‌های اکید برای جلوگیری از ابتلا به استرس دانست.

این کارشناس بهداشت روان توصیه کرد که اگر چند روز متوالی احساس کردیم که قادر به انجام کارهای روزمره نیستیم یا کنترلی بر انجام امور و شرایط خود نداریم، به پزشک، روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنیم.

خورشیدیان خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به کمک های پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه ها، بیمارستان ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس است مراجعه کنیم.

برچسب ها