خنجر درمان‌های خرافی بر جان جانوران

  • 07 مرداد 1400 - 6:41
خنجر درمان‌های خرافی بر جان جانوران

برخی افراد در شهرها و روستاها همچنان به پیروی از اجداد و نیاکان و انسان‌های عهد باستان در درمان و تشخیص بیماری‌ها، روش‌های عجیب و غریبی را به کار می‌بردند؛ فرهنگ خرافه در این زمینه همچنان تداوم دارد و در استان فارس سالانه ده‌ها روباه ، گرگ و خرس قربانی این فرهنگ نادرست می‌شوند.

زهره روباه برای سرطان، مغز پرنده برای پوشاندن حفره دندانی،فضولات حیوانی برای جلوگیری از بارداری ، چربی روباه برای درمان ناشنوایی، عصاره سوسک برای درمان طاسی بخشی از این خرافات است ، خرافاتی که هر سال حیات وحش زبان بسته را قربانی زیاده خواهی و خرافه پرستی انسان ها می‌کند.

روباه ها در مناطق زیست محیطی و عرصه های طبیعی فارس از جمله حیواناتی هستند که بیش از سایر حیات وحش در معرض آسیب قرار دارند، کارشناسان آگاه به محیط زیست معتقدند آنچه همواره مخاطره ای برای حیات برخی گونه های حیات وحش است، وجود تفکرات غلط در زمینه درمان است تا جایی که برخی افراد با شکار روباه  از گرمی بدن این حیوان برای درمان برخی دردهای بدنی بیماران استفاده می کنند.

آنان می گویند: برخی افراد بیمار را به نزدیکترین زیستگاه های روباه می برند و بعد از شکار این جانور بیمار را در کمترین زمان ممکن در شکم و پوست آن قرار می دهند.

در حالی که در سراسر جهان و در کشورمان از مصرف ‌گوشت تازه شکار و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان،ایدز،جنون گاوی،طاعون و دیگر بیماریها  هشدار می‌دهند،اما مافیای شکار با دامن‌زدن به خرافات، بازار گوشت شکار را داغ نگه داشته‌اند، چون کم نیستند افرادی که تصور می‌کنند گوشت شکار علاج بسیاری از دردهایشان است.

عجیب تر اینکه شکار این گونه ها گاه برای تجارت و استفاده پوست برخی از این جانوران نیست ، بسیار دیده شده که پوست و لاشه گرگ و روباهی در حالیکه شکمش دریده شده و جگر و زهره اش خارج شده به حال خود رها شده است ، در واقع خرافاتی که از قدیم و پیشینیان  در بین مردم  نسل به نسل منتقل شده خواص درمانی برخی از اعضای این جانوران دلیل اصلی و بهانه شکار شدن آنها است.

زهره(کیسه صفرا)خرس،گوشت سمت راست بدن خرگوش،پوست گرگ،دم روباه،ناموس کفتار،پوست گراز،گوشت تشی( در گویش محلی جوله نوعی جوجه تیغی)،دم عقرب و مهره مار(برای جادو و افسون) از جمله اعضای این جانوران هستند که در  کشورمان و در  کشورهایی مانند  تاجیکستان برای درمان بیماریهایی چون آسم،آلرژی،روماتسیم،دردهای پوستی، سحر وجادو کاربرد دارند.

در مراکش استنشاق دود پوست و تیغ های تشی برای درمان تب، ناتوانی جنسی مردها و بیماریهای ادراری ، درمان عفونت قارچی، ترک پوستی و زگیل استفاده می شود.

یکی از تهدیدهای حیات وحش، وجود تفکرات غلط در زمینه درمان با کیسه صفرا در فرهنگ بعضی از جوامع است که این افکار و اقدامات برای محیط زیست زیانبار است.ادعای خاصیت درمانی صفرا (زهره) گرگ و روباه به لحاظ علمی و پزشکی ثابت نشده است و این حیوان قربانی خرافه گرایی شهروندان در برخی از مناطق استان فارس می‌شود.

انداختن بیمار در پوست یا شکم گراز در حالی است که علاوه جرم بودن این اقدام و مشکلات بهداشتی این حیوان به لحاظ شرعی یک موجود نجس العین است.

معمولاً هر چند وقت یک بار از طریق رسانه‌ها و یا منتشر شدن فیلمی  در فضای مجازی متوجه می‌شویم که حیوانات قربانی سودجویان و شکارچیان متخلفی شده‌اند و پوست، گوشت و دیگر اعضای آنها سلاخی شده و به یغما رفته است، کشتار بی‌رحمانه حیوانات ضربات بسیار سنگینی بر محیط زیست می‎ زند.

اخیرا با انتشار فیلم کوتاهی از سلاخی بی رحمانه ۲ دو قلاده روباه در استان فارس شناسایی عاملین در دستور کار قرار گرفت  و موضوع از طریق دادگستری وپلیس فتا استان فارس در حال پیگیری است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی که نشان می دهد فرد یا افرادی به طور بی رحمانه ۲ قلاده روباه را سلاخی کرده و اجزای آن را به دلایل نا معلوم جدا کرده و برده‌اند گفت: برخی از افراد سودجو با فریب افکار عمومی به ویژه انسان های ساده لوح، به خرافات دامن زده و از طریق شکار حیوانات وحشی اعضای بدن آنان را در رمالی و دعانویسی استفاده می‌کنند و با انجام این اقدام غیر اخلاقی درآمد غیر مشروع کسب می‌کنند.

نصرت الله دهقان با اظهار تاسف بیان کرد: در حالی که در تمام دنیا رفتار مسالمت آمیز با حیات وحش به عنوان یک فرهنگ از کودکی نهادینه شده است، شوربختانه در کشور ما مجموعه‌ای از رفتارهای خرافی به حیات وحش و به ویژه حیوانات بی گناهی چون خرس، جغد، گرگ، روباه و… آسیب زده  و دوستداران طبیعت را نگران می‌کنند.
وی ضمن هشدار به گروه های نادری که با عقاید خرافاتی و به دور از عقل و منطق حیات وحش را قربانی تفکرات پوچ خود می کنند  تصریح کرد شناسایی عاملین در دستور کار قرارگرفته و موضوع از طریق دادگستری وپلیس فتا استان فارس در حال پیگیری است و به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: که با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیش از این شاهد جهل و نادانی نباشیم و این حیوانات ارزشمند را که در معرض خطر انقراض نیز هستند برای نسل آینده حفظ کنیم.

دیدگاه