همت بانوی کارآفرین استان فارس در ورود به صنعت؛ کسب درآمد با ضایعات آهن

  • 08 تیر 1400 - 9:35
همت بانوی کارآفرین استان فارس در ورود به صنعت؛ کسب درآمد با ضایعات آهن

سپیده محسن‌زاده، بانوی کارآفرین استان فارس با ضایعات آهن و ورق اقدام به تولید واشر فلزی کرده و برای خود و دیگران زمینه کسب درآمده ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کارآفرینی یعنی خلق فرصت‌های تازه که این امر به امکانات زیاد نیاز ندارد اما فکری خلاق می‌خواهد، گاه از چیزهای دورریز می‌توان بستری برای کسب درآمد و شغل فراهم کرد کافی است اراده داشت. 

جوانان استان فارس ثابت کردند که برای کارآفرینی و ایجاد شغل می‌توان با دست خالی شروع کرد، کافی است که همت و اراده را در مسیر همراه کرد. سپیده محسن‌زاده یکی از کارآفرینان برتر استان فارس است که با وجود داشتن دو کودک خردسال وارد زمینه صنعت شده و امروز به عنوان یکی از تولیدکنندگان واشر در استان فارس شناخته می‌شود.

این بانوی کارآفرین استان فارس با ضایعات آهن و ورق اقدام به تولید واشر کرده و به کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی می‌فروشد. وی در گفت‌وگو با تسنیم علت اصلی روی آوردن به این شغل را علاقه به صنعت ذکر می‌کند. 

محسن‌زاده برخلاف بسیاری معتقد است که بانوان نیز می‌توانند وارد عرصه صنعت شوند و نباید تنها اشتغال بانوان را در کارهایی مانند مشاغل خانگی یا آشپزی و غیره دید. این کارآفرین استان فارسی از مهرماه ۹۹ کار خود را مشورت با دیگر تولیدکنندگان واشر در ایران شروع کرده و مدت ۵ ماه است که به صورت رسمی اقدام به تولید کرده است. 

در این مدت ۵ ماه وی برای ۶ نفر اشتغال‌زایی کرده و معتقد است که اگر همراهی بیشتری توسط مسئولان می‌شد امکان توسعه کار و کارآفرینی برای ۴۰ تا ۵۰ نفر وجود داشت. بانوی کارآفرین استان فارسی تولیداتش را به شهرستان‌های استان و استان‌های همجوار مانند کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر می‌فروشد و برای توسعه کارش چشم‌انداز دارد. 

محسن‌زاده ایده اولیه کار را پیشنهاد همسرش می‌داند و می‌گوید: همسر من در زمینه ابزار فروشی فعال است و ابتدا قصد داشتیم که تعاونی در این زمینه راه‌اندازی کنیم اما به دلیل مشکلاتی که بود همسرم پیشنهاد داد در زمینه تولید واشر وارد شوم. 

علاوه بر این جوانان تحصیل‌کرده در میان اطرافیان این بانوی کارآفرین انگیزه دیگری برای کارآفرینی و ایجاد بسترهای شغلی بوده است. محسن‌زاده البته در این راه سختی‌های بسیاری هم متحمل شده که درباره آنها می‌افزاید: برای تولید نیاز به مکانی با برق سه فاز داشتیم که اداره برق برای این منظور خیلی مانع‌تراشی کرد. 

به گفته وی ابتدا به شهرک صنعتی کازرون مراجعه کرده اما از آنجا که این شهرک خود با مشکل برق روبه‌رو بوده نتوانسته که از مزایای شهرک صنعتی استفاده کند. محسن‌زاده می‌گوید:  پس از اینکه دیدیم در شهرک صنعتی امکان استقرار کارگاه نیست، صرف نظر کردیم و مکان دیگری گرفتیم. دستگاه راه‌اندازی کردیم و برق کشیدیم ورق تهیه کردیم و الان ۵ ماه است که کار راه انداختیم. 

این بانوی کارآفرین که در حال حاضر یک دستگاه واشرزنی و یک دستگاه کمکی دارد و با آن به تولید مشغول است، از آرزوهایش برای توسعه کار در شهرک صنعتی می‌گوید که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی کازرون محقق نشده است. 

وی که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم واشر فلزی تولید می‌کند از اینکه توانسته برای عده‌ای کار و درآمد ایجاد کند، خوشحال است و اعتقاد دارد هر چند هنوز با توجه به مدت زمانی که کار را شروع کرده، برای رسیدن به سود زود است اما کار تولیدی مقرون به صرفه است. 

محسن‌زاده به علاقه‌مندان این عرصه توصیه می‌کند از سختی‌های کار نترسند وارد شوند اما بدانند که یک سال اول نباید به سود فکر کرد. وی به دیگر بانوان نیز پیشنهاد می‌دهد که در زمینه کارآفرینی با هر زمینه کاری وارد شوند چرا که توانمندی بانوان نه تنها به اقتصاد خانواده که به ارتقای فرهنگ کار در جامعه کمک می‌کند. 

دور ریختنی‌ها همیشه نباید دور ریخته شوند، گاه باید چشم‌ها را شست و به گونه‌ای دیگر به آنها نگاه کرد مانند این بانوی کارآفرین که با ضایعات آهن یک کارگاه تولیدی و صنعتی راه‌اندازی کرده است. 

کارآفرینی واژه‌ای بسیط و ساده اما در عین حال بسیار پیچیده است و مسیری پر پیچ و خم دارد و آنان که این مسیر را طی کردند الگوهای خوبی برای کسانی هستند که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند، قطعاً معرفی آنها سهمی کوچک در اشتغال‌زایی است.

دیدگاه

  1. برای خرید دستگاه واشر زنی به کجا باید مراجعه کنم؟

  2. سلام امکانش هست برای خرید دستگاه واشر زنی اطلاعاتی رو لطف کنید ممنون میشم