پزشک متخصص : از مصرف خودسرانه کورتون برای درمان حساسیت فصلی پرهیز کنید

  • 19 فروردین 1400 - 15:51
پزشک متخصص : از مصرف خودسرانه کورتون برای درمان حساسیت فصلی پرهیز کنید

فوق تخصص ریه  و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: اغلب در فصل بهار برخی مواد باعث ایجاد حساسیت و تحریک در سیستم ایمنی افراد می‌شود ، این مواد، مانند گرده گل و گیاهان، آلرژن‌ها نامیده می‌شوند و برای حساسیت زدایی آنها نباید به مصرف خودسرانه داروها از جمله کورتون روی آورد.

دکتر ژیلا رحمانیان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره ایجاد آلرژی و حساسیت‌های فصلی در افراد افزود: هر سال با شروع فصل بهار بسیاری از افراد دچار آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شوند و علائم این بیماری آزاردهنده است و حتی در مواردی فرد را ناتوان به انجام امور روزمره خود می‌کند. مراجعه به پزشک و جلوگیری از تشدید این بیماری بسیار مهم است و نباید آن را ساده گرفت.

وی با اشاره به اینکه آلرژی و حساسیت های فصلی را باید بیشتر شناخت، بیان کرد: از دیگر مواردی که حساسیت های فصلی  ایجاد می‌کند؛ خانه تکانی و گرد و غبار ناشی از آن و استفاده از مواد شیمیایی مانند سفیدکننده‌ها و ترکیبات حاوی کلر است.

وی تصریح کرد: وقتی که فرد در معرض آلرژن‌ها قرار می گیرد، فاکتور های التهابی در او آزاد می شود و ایجاد علامت می کند. احساس خارش  چشم، بینی، گلو، آبریزش بینی، عطسه و گاهی اوقات سرفه کردن و  احساس ضعف و بی حالی از علائم آلرژی و حساسیت‌های فصلی است.

به گفته این فوق تخصص و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، در موارد شدید  آلرژی در فرد بصورت تنگی نفس، خس‌خس سینه خود را نشان می‌دهد که فرد حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی اظهار کرد: در یک سری از افراد آلرژی با بیماری آسم ارتباط پیدا می‌کند. یعنی ممکن است فرد بعدها دچار آسم شود و علائم آلرژی شروع علائم مربوط به بیماری آسم باشد.

وی با اشاره به نزدیک بودن علائم آلرژی و حساسیت های  فصلی با علائم بیماری کرونا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و نزدیک بودن علائم آلرژی با آن بسیاری از افراد فکر می کنند مبتلا به کرونا شده اند. این در حالی است که تب و بدن درد شدید از علائم بارز بیماری کرونا است که در آلرژی این دو علامت دیده نمی شود. افراد توجه داشته باشند که تب و بدن درد از علامت های اصلی بیماری های ویروسی و یا عفونت های ناشی از باکتری است.

وی ادامه داد: رنگ ترشحات بینی در بیماران مبتلا به آلرژی فصلی،  روشن اما رنگ ترشحات بینی ناشی از بیماری‌های ویروسی و باکتری زرد و سبز است.

وی دوری از عوامل حساسیت‌زا، خارج‌نشدن از منزل و استفاده از ماسک را از راه‌های پیشگیری  آلرژی و حساسیت های فصلی دانست و بیان کرد: اگر فرد در منزل با گرد و خاک در تماس است، حتماً از ماسک استفاده کند و زمانی که از بیرون وارد خانه می‌شود به دلیل اینکه مواد آلرژی‌زا می‌تواند در سطح بدن و موها  قرار گیرد، حتماً حمام رفته و دوش بگیرد.

به گفته وی افرادی که دچار آلرژی و حساسیت‌های فصلی هستند و از سیگار استفاده می کنند، حتماً باید از مصرف آن دوری و آن را قطع کنند.

دکتر رحمانیان با اشاره به درمان آلرژی و حساسیت‌های فصلی اظهار کرد: داروهایی که برای درمان حساسیت های فصلی تجویز می شود شامل آنتی‌هیستامین‌ها و اسپری‌های بینی است. برای رفع خارش و سوزش گلو توصیه می شود فرد از آلرژن‌ها دوری کند و مصرف مایعات افزایش دهد و از غذاهای گرم مانند سوپ استفاده کند.

وی تصریح کرد: بعضی از مواد غذایی علائم آلرژی در فرد را تشدید می‌کند، سرخ کردنی‌ها، ترشی و غذاهای عطردار است که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی تأکید کرد: مصرف خودسرانه کورتون به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. کورتون به دلیل عوارضی که به دنبال دارد حتما باید با نظر پزشک متخصص باشد و در موارد شدید بیماری تجویز می شود.

 این فوق تخصص ریه ابراز کرد:  افرادی که دچار حساسیت های فصلی هستند درمان بیماری خود را جدی بگیرند زیرا اگر فرد درمان نشود؛ قادر به انجام کارهای روزمره خود نخواهد بود و  شب ها خواب مناسبی نخواهد داشت. خواب نامناسب باعث سردرد در فرد می شود. 

به گفته وی عدم درمان آلرژی در موارد شدید باعث ایجاد سینوزیت می شود ، در افراد مبتلا  به آسم، نیز  آسم آنها را تشدید می کند.

دیدگاه