رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین کشورهای جهان؛ ایران در رده ۱۱۸، افغانستان در قعر جدول

  • 06 فروردین 1400 - 9:23
رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین کشورهای جهان؛ ایران در رده ۱۱۸، افغانستان در قعر جدول

نهاد توسعه پایدار سازمان ملل در گزارش تازه خود رده‌بندی خوشبخت‌ترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است.

هرچند تعریف دقیق خوشبختی یا سعادت می‌تواند بسته به شرایط متغیر باشد، با این حال این نهاد وابسته به سازمان ملل از سال ۲۰۱۲ بدین سو تلاش کرده است تا بر مبنای معیارهایی نظیر آزادی‌های شخصی و مدنی، امید به زندگی، درآمد سرانه، میزان فساد و خدمات اجتماعی کشورها را رتبه‌بندی کند.

سخاوت، صداقت، اعتماد بین افراد و دولت و همچنین میزان نابرابری‌های اجتماعی از دیگر فاکتورهای این بررسی بوده‌اند.

گزارش تازه نسبت به سال‌های گذشته کمی تفاوت می‌کند و علاوه بر موارد بررسی پیشین، واکنش عاطفی افراد نسبت به همه‌گیری ویروس کرونا، نحوه مواجه دولت‌ها با بحران و اعتماد شهروندان به دولت‌ها نیز در محاسبات وارد شده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در سالی که دستکم ۳ میلیون تن جان خود را به خاطر همه‌گیری از دست دادند، مردم جهان تا حد زیادی نسبت به آینده خوشبین مانده‌اند.

۱۰ کشور برتر این لیست نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و کشورهای اروپای غربی و شمالی همچنان ۹ کشور از ۱۰ کشور صدر این فهرست را تشکیل داده‌اند.

در این فهرست فنلاند برای چهارمین سال متوالی در شماره نخست لیست قرار گرفته است. پس از فنلاند؛ دانمارک، سوئیس، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد، لوکزامبورگ، نیوزلند و اتریش در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

نیوزیلند تنها کشور غیراروپایی حاضر در این لیست است. ایالات متحده آمریکا در رده ۱۹ قرار گرفته، انگلیس جایگاه ۱۷ را به خود اختصاص داده و فرانسه نیز در رتبه ۲۱ جای گرفته است.

نبود استرس حاصل از بیکاری، نداشتن غذا و ذخیره مالی و همچنین وضع سلامتی باعث بالا رفتن رتبه کشورها به لحاظ احساس خوشبختی شده است. در سوی مقابل کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا عمدتا به دلیل وضعیت ناپایدار حاکم بر کشورها در رده‌های انتهایی لیست قرار دارند.

ایران در این لیست پایین‌تر از مالی، نیجریه و موزامبیک و بالاتر از اوگاندا، لیبریا و کنیا رتبه ۱۱۸ را از میان ۱۴۹ کشور به خود اختصاص داده است.

در قعر فهرست نیز افغانستان به عنوان تیره‌بخت‌ترین کشور دنیا قرار گرفته است و پس از آن زیمباوه، رواندا و بوتساونا جای دارند.

جان هلیول، از نویسندگان این گزارش می‌گوید علیرغم وقوع همه‌گیری و بر خلاف انتظارها، در ارزیابی‌های شخصی شهروندان میزان کاهش خوشبختی گسترده‌ای مشاهده نشده است.

وی افزود: «یک توضیح می‌تواند این باشد که مردم کووید-۱۹ را یک تهدید مشترک می‌دانند که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این باعث ایجاد همبستگی بیشتر می‌شود.»

در میان کشورهای آسیایی چین با ده رتبه بهبود نسبت به سال گذشته از جایگاه ۹۴ به ۸۴ رسیده است.

رده‌بندی نهاد توسعه پایدار سازمان ملل عمدتا بر پایه نظرسنجی گروه گالوپ در ۱۴۹ کشور جهان انجام شده است.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شود بر اساس ۶ فاکتور میزان حمایت اجتماعی، امید به زندگی، سخاوت، آزادی، میزان فساد و تولید ناخالص ملی به زندگی‌شان از ۱ تا ۱۰ نمره بدهند.

دیدگاه