آیا از بین رفتن حس بویایی می‌تواند از موارد پنهان ابتلا به کرونا باشد؟

  • 06 فروردین 1399 - 9:09
آیا از بین رفتن حس بویایی می‌تواند از موارد پنهان ابتلا به کرونا باشد؟

این روزها برخی درباره از بین رفتن به یکباره حس بویایی و چشایی خود صحبت می‌کنند و متخصصان می‌گویند احتمال دارد این موضوع نشانه‌ای از ابتلای پنهان به ویروس کرونا باشد.

متخصصان گوش، حلق و بینی در بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و فرانسه در هفته‌های اخیر با شمار رو به رشد بیمارانی روبرو شده‌اند که به یکباره حس بویایی خود را از دست داده‌اند. آن‌ها معتقدند که این می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. اما موارد بسیاری بوده است که در بیمار علایم ابتلا به کووید- ۱۹ نمایان نمی‌شود و متخصصان هم اکنون نگران این موضوع هستند که این افراد می‌توانند قابلیت انتشار ویروس بدون بروز علایم خاص را داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت شایع‌ترین علائم کووید-۱۹ را شامل تب، خستگی و سرفه‌های خشک ذکر کرده است.

با این حال پزشکان گوش، حلق و بینی در بریتانیا از مقام‌های پزشکی این کشور خواسته‌اند که به مردم بگویند اگر به یکباره حس چشایی یا بویایی خود را از دست داده‌اند و هیچ نشانه دیگری نداشتند، خود را قرنطینه کنند.

کلر هاپکینز، رئیس انجمن راینولوژی بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت: «هر کاری که بتوانیم برای تاخیر در انتقال ویروس انجام دهیم، حیاتی است.»

هاپکینز روز جمعه گذشته در نامه‌ای به نیرمال کومار رئیس انجمن گوش، حلق و بینی بریتانیا تاکید کره بود که از شنیدن گزارش‌های اولیه بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایران و فرانسه که می‌گفتند حس بویایی خود را از دست داده‌اند، تعجب نکرده است.

وی گفت که حدود ۴۰ درصد موارد از بین رفتن ناگهانی حس بویایی در بزرگسالان (آنوسمی) منشا ویروسی دارد و تصور می‌شود انواع ویروس‌ کرونا که پیش از این شناخته شده بودند عامل بالای ۱۵ درصد آنوسمی‌ها باشند.

اما وی گفت این موضوع زمانی توجهش را جلب کرد که یکی از همکاران ایتالیایی‌اش در بیمارستانی در شمال این کشور که درگیر ویروس کرونا است شاهد موضوعی در این باره بود. این پزشک متوجه شد تعدادی در بین کادر درمانی که بیشتر با بیماران مبتلا به کرونا در تماس هستند، حس بویایی خود را از دست داده‌اند.

هاپکینز گفت: «همه متوجه افزایش بیماران جوانی شده‌ایم که بدون علامت و نشانه خاصی حس بویایی خود را از دست داده‌اند.»

وی تاکید کرد که ۹ نفر از ۲۰ بیماری که هفته گذشته ویزیت کرده بود به یکباره قدرت بویایی خود را از دست داده بودند.

این پزشک تصریح کرد که این موضوع بسیار غیر عادی است. وی افزود که این موضوع به مقام‌های بهداشتی بریتانیا گفته شد اما آن‌ها اعلام کردند چون جزو علائم شناخته شده نیست، نیازی به قرنطینه وجود ندارد.

متخصصان در کشورهای دیگر چه می‌گویند؟

متخصصان در چندین کشور، آنوسمی را به‌عنوان نشانه بالقوه کووید-۱۹ نامیده‌اند.

ژِروم سالومون، مدیرکل بهداشت عمومی فرانسه روز جمعه گذشته گفته بود که متخصصان گوش و حلق و بینی در این کشور از افزایش موارد مبتلا به آنوسمی خبر داده‌اند.

از سوی دیگر آکادمی گوش و حلق و بینی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه از افزایش شواهدی مبنی بر اینکه آنوسمی و اخلال در چشایی علائم «قابل توجه» ویروس جدید کرونا است خبر داده بود.

هندریک استریک، ویروس شناس آلمانی از دانشگاه بن، در شهر هاینزبرگ به سراغ افرادی رفت که در ماه فوریه گذشته در قرنطینه دو هفته‌ای قرار گرفته بودند. حدود هزار نفر ماه گذشته در این شهر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده بودند.

او به یک روزنامه محلی آلمانی گفت که حدود دو سوم افراد آلوده به ویروس کرونا گفته‌اند حس چشایی و بویایی خود را برای چند روز از دست داده‌اند.

کمبود کیت‌های تست کرونا در بسیاری از کشورها به این معنی است که اغلب کسانیکه شدیدترین نشانه‌های ابتلا را دارند به‌عنوان بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تایید می‌شوند. اما تعدادی هستند که علایم ملایم‌تری دارند و حس بویایی خود را به یکباره از دست می‌دهند.

نادین دوریس، معاون وزیر بهداشت بریتانیا که تست ویروس کرونای وی مثبت اعلام شد، گفته بود که او نیز حس بویایی و چشایی خود را از دست داده است.

وی هفته گذشته در توئیتی نوشت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که خوردنی‌ها یا نوشیدنی‌ها گرم هستند یا سرد.»

رودی گابرت، بسکتبال فرانسوی لیگ آمریکا که مثبت اعلام شدن تست کرونایش باعث تعطیلی مسابقات ان بی ای آمریکا شد، نیز در توئیتی نوشت که در چهار روز گذشته نتوانسته بوی چیزی را حس کند.

از زمانیکه هاپکینز این موضوع را اعلام کرده است سیل ایمیل‌ها به سوی او روانه شده است. او تصریح کرد که بسیاری گفته‌اند که شاهد این موضوع بوده‌اند. وی معتقد است افزایش ناگهانی شمار افرادی که به یکباره بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند عادی نیست.

این پزشک توصیه می‌کند که با بروز این علامت باید افراد خود را قرنطینه کنند حتی اگر علایم دیگری نداشته باشند.

وی در پایان گفت: «اگر یک نفر از کادر پزشکی آلوده شود و آلودگی را به اطرافیانش منتقل کند، فاجعه است زیرا نیاز است نیروی کار را تا حد امکان سالم نگه داریم.»

آیا در ایران هم بیمارانی که به یکباره حس بویایی خود را از دست داده‌اند افزایش یافته‌ است؟

از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران نیز عده‌ای اعلام کردند که به یکباره حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند. در آن زمان نیز ارتباط بیماری کووید-۱۹ با این موضوع مطرح شده بود.

ابراهیم رزم‌پا، نایب رییس انجمن راینولوژی ایران، چند روز پیش به رسانه‌های ایران گفت: «طی یک ماه اخیر شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت ناگهانی، به صورت غیرمنتظره‌ای و غیر قابل باوری افزایش یافته است.»

وی به دو فرضیه در این رابطه اشاره کرد و افزود: «حال حاضر دو فرضیه برای این مورد، مطرح است که البته این موضوع را در گروه‌های علمی مورد بحث و بررسی قرار دادیم و همکاران‌مان دارند تجارب‌شان را مطرح می‌کنند.»

وی درباره دو فرضیه گفت: « فرضیه اول این است که این اختلال می‌تواند به ویروس کرونای جدید مرتبط باشد؛ یعنی خود ویروس کرونا که تهاجم عصبی هم دارد، می‌تواند منجر به این اتفاق شود. ویروس کرونا همان ویروس سرماخوردگی است که جهش‌یافته است و به همین دلیل بیشترین اثرات تخریبی آن در سیستم تنفسی، قلب و کلیه است که البته هنوز مطالعات مربوط به آن کامل نشده و می‌تواند بر روی اعصاب هم موثر باشد؛ بنابراین کرونا ویروس جدید می‌تواند عامل شیوع نابویایی باشد که این فرضیه را بیشتر محتمل می‌دانیم.»

رزم‌پا افزود: «دومین فرضیه ما این است که این اختلال می‌تواند ناشی از اثرات مخرب شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده که طی این مدت استفاده می‌شود، باشد. در عین حال به نظر ما و با توجه به بررسی‌هایمان اختلال نابویایی می‌تواند به شیوع کرونا ویروس جدید مرتبط باشد.»

وی تاکید کرد: «نکته مهم این است که افراد زیادی هستند که ویروس کرونا در بدن‌شان وجود دارد و برای خودشان هم مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما ناقل بیماری کووید-۱۹ هستند. حال ممکن است خودش دچار مشکل نشود، اما بیماری را به کس دیگری منتقل کند که آن فرد با توجه به بیماری زمینه‌ای و مشکلاتی که دارد، دچار نوع کشنده کرونا شود.»

دیدگاه