چطور از سفری کلیشه‌ای تجربه‌ای به یاد ماندنی بسازیم؟

  • 29 تیر 1398 - 7:36
چطور از سفری کلیشه‌ای تجربه‌ای به یاد ماندنی بسازیم؟

اگر می‌خواهید تجربهٔ بودن در مکانی دیگر برایتان به‌کلی عوض شود ذهنیت‌ خودتان را از «رفتن به تعطیلات» به «سفر کردن» تغییر بدهید.

شاید فکر می‌کنید تعطیلات آرمانی شما این است که یک هفته را، نوشیدنی در دست، کنار سواحل دریای کارائیب بگذرانید اما متیو کِپنِس، کارشناس سفر برای تجربه‌ای متفاوت سفر کردن به «شکل ژرف» را به شما پیشنهاد می‌کند.

او که خود سالها دور دنیا را گشته معتقد است برای ارتباط برقرار کردن با جاهایی که به آنها سفر می‌کنید نیازی نیست همهٔ روی زمین را ببینید. بلکه کافی است این چند نکته کلیدی را رعایت کنید.

با مردم قاطی شوید و آدم ببینید

صحبت با دوستان همسفر یا اعضای خانواده همیشه لذتبخش است اما اگر می‌خواهید جایی را بشناسید و واقعا از آن لذت ببرید باید در جای تازه بیرون بزنید و با مردم دمخور شوید.

گرفتن اتاق یا خانه از روی وبسایتهایی نظیر couchsurfing و airbnb کمک زیادی به شما می‌کند و می‌توانید با انواع و اقسام آدمهایی نظیر نوازندگان، نقاشان و آشپزهایی آشنا بشوید که خانه‌شان را برای کوتاه مدت اجاره می‌دهند.

همیشه می‌توانید با هر میزان از توانایی زبانی که دارید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.
تصور قبلی‌تان از مقصد سفر را دور بریزید

به اخبار و تصاویر کلیشه‌ای رسانه‌ها از یک کشور یا شهر اعتماد نکنید. اگر مایلید جایی بروید، خودتان درباره‌اش تحقیق و کمی مطالعه کنید. روی اینترنت، به ویژه در وبلاگ‌های سفر می‌توانید عکس و اطلاعات زیادی دربارهٔ هر جا پیدا کنید و تصویری واقعی از آنجا پیدا کنید.

متیو کپنس عاشق استونی است و می‌گوید مردم فکر می‌کنند استونی یک کشور پرتِ عضو شوروی سابق است اما کشوری است بسیار به‌روز که مردمش خیلی هم به دنیا وصل اند.
دست‌کم دو تا سه روز در هر شهر بمانید

خیلی‌ها دوست دارند در سفر به یک کشور اروپایی هر روز را در یک شهر بگذرانند چون معلوم نیست دوباره کی بتوانند به آنجا برگردند.

اما واقعیت اینجاست که در یک سفر هرچه جاهای کمتر بروید و کمتر ببینید بیشتر نصیبتان می‌شود. چون جاهایی را که می‌بینید با عمق بیشتری تجربه می‌کنید. اگر واقعا از جایی خوشتان آمد آنجا بیشتر از برنامه بمانید واگر به جایی رفتید که چنگی به دلتان نزد نیاز نیست آنجا بمانید.

همه چیز را از قبل برنامه‌ریزی نکنید

ممکن است اول بگویید وقتی به جایی شبیه پاریس یا رُم می‌روم نمی‌خواهم هیچ‌جایی را ندیده بگذارم. اما با این کار فقط از یک بنای تاریخی عکس می‌اندازید و بی‌درنگ راهی دیدن یک موزه یا بنای دیگر می‌شوید و حتی متوجه نمی‌شوید «چرا» آن بنا یا فضای تاریخی مهم بوده یا هست.

بنابراین اگر می‌خواهید چرای امور را بفهمید باید دو سه بازدید را از لیست روزانه حذف کنید و فضای باز در برنامه‌تان ایجاد کنید. به این شکل،‌ می‌توانید مثلا در یک کافه مدتی آرام بگیرید و آنگاه ریتم زندگی در فضای تازه را لمس می‌کنید.

راه‌های کم خرج کردن را پیدا کنید

متیو می‌گوید همه فکر می‌کنند سفر کردن خیلی گران است اما واقعیت این است که راه‌هایی هست که می‌توان کلی از هزینه‌ها کم کرد.

پرواز‌های دقیقهٔ آخر، تورهای ارزان قیمت، جابجا شدن با وسایل نقلیه محلی همه به شما کمک می‌کند تا کمتر هزینه کنید.

متیو توصیه می‌کند که مثل محلی‌ها زندگی کنید. با حمل و نقل عمومی در شهر جابجا شوید و از سوپر مارکت برای چند وعده شام و نهار خرید کنید. هرچه بیشتر مثل محلی‌ها زندگی کنید، هزینه‌هایتان کمتر می‌شود.

دیدنی‌های اصلی را ببینید و چند کلمه زبان محلی یاد بگیرید

آنچه که فقط یکبار در زندگی می‌توانید انجام بدهید را حتما انجام بدهید. اگر به آفریقا رفته‌اید گردش سافاری را تجربه کنید و یا استرالیا را بدون دیدن بریر رییف ترک نکنید. بهترین غذاهای تایلندی را دستفروش‌ها کنار خیابان می‌فروشند، حتما آنها را بچشید.

کسی انتظار ندارد در یک هفته به یک زبان خارجی مسلط بشوید اما کافی است چهار کلمه یاد بگیرید تا به قول معروف فقط سر صحبت و خوش و بش کردن را باز کنید. مردمی که می‌بینند شما کمی تلاش کرده‌اید زبانشان را یاد بگیرید خوشحال می‌شوند و لبخند می‌زنند و این تجربه سفر شما را عوض می‌کند.

لذت واقعی یک سفر در لوکس بودن آن نیست. تجربه عمیق لحظه‌ها است که به سفر معنای واقعی می‌دهد. متیو می‌گوید حتی در یک تعطیلات معمولی هم می‌توانید سفری ژرفتر و پرمعناتر داشته باشید.

دیدگاه