برگزیدگان دومین جایزه کتاب سال فارس معرفی شدند

  • 04 بهمن 1400 - 8:02
برگزیدگان دومین جایزه کتاب سال فارس معرفی شدند

آیین پایانی دومین جایزه کتاب سال فارس به همراه تجلیل از دست اندرکاران روستاهای دوستدار کتاب و تقدیر از مروجین حوزه کتاب برگزار شد.

محمدعلی مرادیان در آیین پایانی دومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس در شیراز افزود: جایزه کتاب سال از جمله رویدادهای مهم فرهنگی کشور است؛ جایزه ای که به همت مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به منظور برجسته نمایی پدید آورندگان و ناشران خدوم استان فارس راه اندازی شده که شاهد دومین دوره این رویداد بودیم.

وی ادامه داد: اگر ناشران بدانند سرمایه گذاری فرهنگی که انجام داده‌اند توسط جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است و اگر نویسندگان متوجه شوند اثرشان دیده و توسط مردم مطالعه می شود انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا می کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جوایز کتاب در اساس، حرکات مفیدی هستند اما به شرطی که منجر به حرکت و روندگی آثار تقدیری و جریان سازی برای تولید و کیفی سازی آثار بعدی شوند. این رویداد باید باعث بیشتر دیده شدن و بیشتر مصرف شدن آثار تقدیر شده باشند.

مرادیان گفت: جایزه کتاب فارس قرار است با تمرکز بر زیست بوم فرهنگی به تقدیر از همت کنش‌گران و جریان های فرهنگی انقلاب اسلامی در قالب های مختلف بپردازد تا انگیزه ای برای تداوم و استمرار تولیدات مکتوب باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت سیزدهم در بُعد فرهنگی توجه ویژه ای به تقویت حلقه های میانی دارد و تمرکزش در توجه به مناطق کم برخوردار است.

وی اظهار داشت:مناطق کم برخوردار از نظر زیرساخت با مناطق کم برخوردار از نظر فرهنگی تفاوت دارند؛ در استان فارس منطقه کم برخوردار از فرهنگ وجود ندارد و اکثر شهرستان ها و روستاهای فارس در ترویج کتاب و کتابخوانی پیشرو بوده و هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استان فارس استانی پیشرو در عرصه های فرهنگ و هنر کشور به شمار می‌رود و در برخی از رسته های فرهنگی و هنری توانسته است الگوسازی کند.

وی ادامه داد:حتی مناطق کم‌برخوردار استان هم به لحاظ اقدامات فرهنگی پیشرو محسوب می‌شوند. در جشنواره اخیری که به نام طرح های برگزیده روستایی به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار شد طرح هایی که از سوی روستاهای این استان حتی مناطق کم برخوردار ارایه شد رگه های پختگی و نخبگی کاملا مشهود است.

مرادیان اضافه کرد: این استان ظرفیت های ذاتی فرهنگی ویژه ای در خود دارد و از تاریخ و عقبه فرهنگی قابل افتخار، هویت ساز و تمدن سازی برخوردار است و به طور کلی بستر مناسبی برای تربیت عناصر فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادهای ماندگار فرهنگی و هنری دارد.

وی بیان داشت: ساختارهای تشکیلات مردمی و دولتی در حوزه فرهنگی ساختارهای مستحکم، مؤثر و خوش پیوندی است. به عنوان مثال می‌توان به ظرفیت دانشگاه شیراز اشاره کرد که بسیاری از اساتید امروز حوزه ادبیات و نویسندگی و نویسندگان به نام عرصه های ادبی از تحصیلکرده های این دانشگاه هستند.

او عنوان کرد: جبهه فرهنگی استان فارس از ظرفیت های فرهنگی بسیار مهم و اثرگذار کشور است. آموزشگاه های نویسندگی و کتابفروشی های متعهد به ارزش های مورداحترام جامعه، نویسندگان و فرهنگوران و هنرمندان فعال در این استان تنها بخشی از ظرفیت های استان پهناور فارس است.

وی خطاب به مدیرکل ارشاد فارس گفت: ما را در ستاد مدیریت فرهنگی خادم خود بدانید و جریان سازی های محتوایی که مد نظر اهالی فرهنگ فارس است را از ما مطالبه کنید.

مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ، عمومی شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این آیین اظهار کرد: فرهنگ هیچ گاه در حاشیه نخواهد بود؛ بلکه فرهنگ به عنوان اصل، متن و مرکز باید به عنوان  موتور اصلی و پیشران کشور و سایر نظام های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: رویکرد کلان ما گفتمان سازی بر مبنای هویت ایرانی اسلامی است. در حقیقت هویت یکی از مهمترین مقوله های اقتدار ملی است. هرچه هویت ملی یک کشور تضعیف گردد، آن کشور از درون تهی می‌شود  و زوال و نابودی آن قطعی خواهد بود.

قانعی اضافه کرد: تلاش جدی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راستای تغییر ارزش ها و نگرش های مردم به ویژه جوانان و به تبع آن تغییر هویت آنان نشان از اهمیت این موضوع دارد که باید به صورت جدی به آن توجه شود.

وی بیان داشت: فرهنگ امری حکومتی، فرمایشی،دستوری و ساختنی نیست بلکه امری است که باید از درون مردم و با مردم شکل بگیرد.

این مقام مسئول گفت: اهالی فرهنگ و هنر باید در ساخت، رشد و تعالی فرهنگ، سهم عمده و جدی داشته باشند و برای تحقق پیشرفت فرهنگی که در حقیقت زیربنای پیشرفت اقتصادی،سیاسی و در نهایت پیشرفت کشور خواهد بود.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت های مردمی و اهالی فرهنگ و هنر استفاده کرد. مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ عمومی شود. در واقع این فرهنگ است که باید مردم را به میدان بیاورد.

قانعی گفت: برای به میدان آوردن ظرفیت فرهنگ و هنر و فعالان مردمی توانمندسازی و ارتقا سطح دانشی و مهارتی یک اصل است و همان توانمندی و ظرفیت کم نظیر اهالی فرهنگ و هنر زمانی می تواند تبدیل به یک جریان و گفتمان عمومی شود که به صورت شبکه ای با یکدیگر متصل بوده و با یکدیگر هم افزایی داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز کرد: امیدوارم جشنواره جایزه کتاب سال فارس مقدمات خیر و برکت برای اهالی فرهنگ فارس و مقدمه تحول فرهنگی در جامعه باشد.نسل جدید انقلاب برای دریافت مبانی اصیل و برخاسته از اندیشه نام انقلاب همواره آماده است.

درادامه این مراسم که با حضور محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و اهالی فرهنگ و ادب استان فارس برگزار شد، دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس، گفت: کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی نقشی ویژه دارد.

محمدرضا خالصی، افزود: در این فرهنگ همه اشیای این عالم با شنیدن کلمه ی کُن پدیدار شده و وجودشان تبلور و تَجَسُّد می‌یابد، پس می‌توان گفت که همه عالم یک کتاب است که بر مجموعه‌ای از کلمات الله تداعی می‌شود.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر، از سوی دیگر در فرهنگ اسلامی، معجزه  پیامبر اسلام ، کتاب است. هرچند بقیه پیامبران هم کتاب داشتند و انزل معهم الکتاب، اما کتاب‌های ایشان با معجزات آنان متفاوت بود.

وی در ادامه، عنوان کرد: دومین دوره کتاب سال فارس در زمینه‌های فلسفه و روان‌شناسی، دین، ادبیات، پژوهش ادبی، علوم کاربردی، تاریخ و جغرافیا، کلیات، علوم اجتماعی، زبان، هنر، نقد ادبی، مستندنگاری کودک و نوجوان، علوم انسانی و هنر برگزار شد که بر اساس آیین‌نامه جایزه  کتاب سال داوری در چند مرحله انجام شد.

خالصی سپس به روند داوری اشاره کرد و افزود: ابتدا تمام کتاب‌ها از سوی گروه داوران مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت و آثاری که حداقل یک رای مثبت را احراز کردند به مرحله دوم راه یافتند و کتاب‌های راه یافته به مرحله دوم از سوی دو داور ارزیابی شدند و نتایج ارزیابی در فرم‌های ویژه‌ای که بدین منظور طراحی شده بود درج شد و کتاب‌هایی که از ۱۰۰ امتیاز حداقل ۷۰ امتیاز کسب کردند به مرحله نهایی راه یافتند.

به گفته دبیر علمی دومین جایزه کتاب سال فارس، در مرحله نهایی در نشست مشترک داوران اصلی، آثار راه یافته به این مرحله مورد بررسی و ملاحظه نهایی قرار گرفته و آثاری که امتیاز آنان ۸۰ یا بیش از آن بود به عنوان اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر شناخته شدند. در هیئت علمی نیز پس از بررسی آثار منتخب و داوری‌ها آثار منتخب تأیید شده از سوی این هیئت اعلام شد.

وی با اشاره به معیارهای داوری، اعلام کرد: بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردهای در ذکر منابع و مآخذ، بالا بودن عیار علمی محنوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و چاپ و رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه در خصوص آثار ترجمه شده و تصحیح شده از جمله این معیارها برای سنجش آثار بود.

خالصی تصریح کرد: در دومین جایزه کتاب فارس آثار در موضوعات ده گانه رده‌بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد و از میان ۱۴۲ عنوان مورد ارزیابی پس از داوری در مرحله ی اول ۲۰ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از این میان پس از ارزیابی دقیق علمی هر اثر توسط دو نفر از داوران ۶ عنوان کتاب برگزیده و ۹ عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی اضافه کرد: در این کار ارجمند ۳۳ نفر از اساتید طراز اول کشوری از استادان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی و مراکز پژوهشی و علمی ما را یاری دادند که از همین جا دست همه را می‌فشرم و از ایشان به خاطر زحمت‌های بسیار و دقت ویژه‌شان تقدیر و تشکر می‌کنم. هم‌چنین از همه نویسندگان، پژوهشگران، هنرمندان که با همه مشکلات موجود باز قلم توتم آن‌هاست تقدیر و تبجیل و تجلیل می‌کنم.

خالصی در پایان ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و همکاران خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که بی‌دریغ و بامسوولیت و دل‌سوزی راه را هموار کردند به‌ویژه از صابر سهرابی مدیرکل پیشین اداره کل تقدیر کرد و گفت: امید این حرکت راهی برای رسیدن فارس به جایگاه اصلی خود در تولید و پیشرفت فرهنگ اسلامی ایرانی باشد.

ادامه برنامه با شایسته تقدیرها ادامه یافت و در بخش هنر از بهروز مرامی جدیدی بابت ترجمه کتاب، « اشتباهات رایج در فیلمنامه نویسی و راه های رفع آن »، تکریم شد و بخش های دیگری همچون تقدیر از روستاهای دوستدار کتاب، تقدیر از شهرستان اوز، و تقدیر ۱۰ شهرستان و اپلیکیشنی نیز انجام شد.

در پایان این مراسم از مروجان روستاهایی که طی یک دهه گذشته برگزیده کتاب شدند تقدیر انجام گرفت و سپس شایستگان تقدیر بخش کتاب معرفی و در بخش برگزیدگان ۶ نفر معرفی شدند که در بخش فلسفه و روان‌شناسی کاوه احمدی علی‌آبادی برای کتاب «نظریاتی بنیادی پیرامون باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی جوامع ابتدایی، باستانی و امروزی» از انتشارات نوید شیراز، بخش دین(گرایش علوم قرآنی) زهره معارف برای کتاب «تفسیر و مفسران مدرسه تفسیری استان فارس(از قرن اول هجری تاکنون) از انتشارات سیوند، در بخش ادبیات(گرایش شعر معاصر) علی عشایری برای کتاب «نخل‌های سرو جنوب‌اند» از انتشارات لیان، در بخش ادبیات(گرایش پژوهش‌های ادبی) زهراالسادات قریشی با کتاب «صید و صیاد در پس باد(بررسی تطبیقی خدا، انسان و طبیعت در منتخبی از غزلیات دیوان شمس و مجموعه اشعار جرارد منلی هاپکینز) از انتشارات نوید شیراز، در بخش علوم کاربردی(گرایش مهندسی کشاورزی) رضا بهروزی‌نژاد، مسلم احمدی و سعیده رحیمی و مینا جیرانی با کتاب «سیر سیاه شگفت‌انگیز کلید دستیابی شما به سلامت، تندرستی و طول عمر» از انتشارات نوید شیراز و در بخش تاریخ و جغرافیا(گرایش تاریخ) میرحامد اکبری با کتاب «جستاری در تاریخ حقوق عمومی ایران دموکراتیزاسیون و تعدیل قدرت سیاسی در ایران دوران قاجاریه» از انتشارات نوید شیراز تندیس کتاب سال و جایزه دومین دوره را دریافت کردند.

دیدگاه