آواربرداری منازل سیل‌زده در جنوب کشور آغاز شد

  • 23 دی 1400 - 9:01
آواربرداری منازل سیل‌زده در جنوب کشور آغاز شد

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: آماربرداری از میزان خسارات به منازل مسکونی آسیب دیده در مناطق سیل زده جنوب کشور به اتمام رسیده و کار آواربرداری با هدف ساخت و بازسازی واحدهای خسارت دیده و تخریبی در برخی مناطق از جمله بیرم لارستان فارس آغاز شده است.

اکبر نیکزاد روز چهارشنبه در بازدید از منطقه سیل زده بیرم گفت: میزان خسارات وارده به زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی و منازل مسکونی در بخش هیا مختلف بالا گزارش شده است که البته دولت برای جبران این میزان خسارت در جلسه هیات دولت تصمیم گیری خواهد کرد و اعتبار لازم را تخصیص خواهد داد.

نیکزاد تصریح کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات با کارمزد چهاردرصد به هر واحد مسکونی اعم از تخریبی و تعمیری اعطا می شود.

وی ابراز داشت: همچنین مبلغ ۳۰۰میلیون ریال نیز به عنوان کمک بلاعوض به هر واحد مسکونی تخریبی و ۲۰۰ میلیون ریال به واحدهای تعمیری اعطا خواهد شد. 

نیکزاد تصریح کرد: همچنین بر اساس اعلام بنیاد مستضعفان به هر واحد مسکونی تخریبی نیز هشت تن و برای هر واحد تعمیری نیز ۲ تن سیمان رایگان در اختیار سیل زدگان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: هم اینک نیز ستاد بازسازی واحدهای خسارت دیده در شهر بیرم لارستان راه اندازی شده و متقاضیان و شهروندان خسارت دیده می‌توانند با مراجعه به این ستاد تمام فرآیندهای لازم در خصوص نام نویسی و تشکیل پرونده را در این ستاد به صورت یکپارچه انجام دهند.

وی ابراز داشت: بر اساس اعلام بنیاد مسکن استان فارس بارش های سیل آسای اخیر درروزهای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری به یک هزار و ۳۸۳ واحد مسکونی شهری و روستایی در جنوب این استان خسارت زد که ۸۳۶ واحد مسکونی از این تعداد تخریبی و نیازمند بازسازی هستند و ۵۴۷ مورد تعمیری است.

او افزود: سیل همچنین رقمی افزون بر۵۱۰ میلیارد ریال به زیرساخت ها اعم از پل و ابنیه ها و دیوارهای حائل و زیرسازی و آسفالت روستاها در جنوب فارس خسارت وارد کرده است.

وی همچنین در بازدید از بافت فرسوده شهر قدیم لار گفت: جمعه ۲۴ دی‌ماه جاری، ارزیابان و کارشناسانی از مرکزپژوهشی بنیاد مسکن اقلاب اسلامی برای ساماندهی و بررسی این بافت و جلوگیری از خسارات احتمالی سیل و سایر مخاطرات طبیعی در این منطقه تصمیم گیری خواهد کرد.

در سیل اخیر لارستان، یک نفر در اثر رانش زمین و پرتاب سنگ های عظیم از بالادست در شهر قدیم لار جان خود را از دست داد. ۱۳ خانواده ساکن در این منطقه، خانه را ترک و خالی از سکنه کرده اند.

سیل روزهای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت ها و بخش های مختلف امور زیربنایی از جمله در حوزه راه و کشاورزی در شهرهای جنوبی فارس خسارت زد و موجب کشته شدن پنج نفر در این مناطق شد.

 شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، پنج بخش ،هشت شهر و ۱۷۹ روستای دارای سکنه در فاصله ۳۷۸ کیلومتری شیراز واقع است.

دیدگاه