لزوم حضور فعال استان فارس در نمایشگاه اکسپو دوبی

  • 10 دی 1400 - 18:45
لزوم حضور فعال استان فارس در نمایشگاه اکسپو دوبی

محمدرضا نسب عبداللهی

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی مهرماه امسال با تاخیری ۱۱ ماهه گشایش یافت. این نمایشگاه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

استان فارس با ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف به ویژه میراث فرهنگی دارد، می‌تواند با حضوری فعال در این نمایشگاه در جذب سرمایه‌گذاری‌های توریستی نقش بسزایی ایفا کند.

در این نمایشگاه بیش از ۱۹۰ کشور جلوه‌هایی از فرهنگ و نوآوری‌های خود را در تالارهایی با معماری چشمگیر در محوطه‌ای به وسعت ۴۳۸ هکتار نمایش می‌دهند. تخمین زده می‌شود که دولت دوبی ۷ میلیارد دلار برای این رویداد خرج کرده باشد. این نمایشگاه قرار بود در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) شروع به کار کند اما همه‌گیری کرونا آن را به تاخیر انداخت.

دوبی امیدوار است با جذب ۲۵ میلیون بازدیدکننده طی مدت برگزاری این نمایشگاه، به رونق بخش گردشگری و سرمایه گذاری امارات کمک کند.

امارات متحده عربی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که با تمرکز بر تجارت، اقتصاد و گردشگری، در یکی دو دهۀ اخیر، توانسته جایگاه ویژه‌ای را برای خود در جهان به‌دست آورد. برگزاری نمایشگاه گسترده و شش ماهه «اکسپو ۲۰۲۰» در دبی نیز، در همین راستاست. حالا اما این کشور در تلاش است با تکیه بر دیپلماسی فعال و عملگرا، موقعیت خود در عرصه سیاست بین‌الملل را نیز ارتقا دهد.

برگزاری چنین نمایشگاهی با ویژگی‌هایی که به بخشی از آنان اشاره شد، فرصتی استثنایی‌ست تا استان فارس بتواند فرهنگ و تاریخ و نوآوری‌های خود را در معرض بازدید میلیون‌ها بازدیدکننده قرار دهد و راهی بگشاید تا رونق اقتصادی و گردشگری در این استان پهناور جان تازه‌ای بگیرد.

رونق اقتصادی بدون شک در سایه‌ی تعاملات با جهان رخ می‌دهد و جایی را در جهان نمی‌توان یافت که در انزوا و گوشه‌گیری و دیوارکشی به دور خود، به قدرت اقتصادی و سیاسی تبدیل شده باشد. بر پایه‌ی این اصل آشکار و روشن، امید می‌رود که مسئولان فارس از فرصت نمایشگاه اکسپو دوبی به بهترین شیوه‌ی ممکن برای معرفی ظرفیت‌های این استان استفاده کنند.

دیدگاه