مرگ ۱۵ نفر طی ۲۴ ساعت در فارس

  • 29 مهر 1400 - 9:14
مرگ ۱۵ نفر طی ۲۴ ساعت در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه، گردش بیماری کووید-۱۹ در جامعه متوقف نشده و همچنان شاهد ابتلای شمار قابل توجهی از شهروندان به این بیماری هستیم، از مرگ ۱۵ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان فارس خبر داد.

عبدالرسول همتی چهارشنبه ۲۸ مهر در جمع خبرنگاران گفت: با انجام یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۹۶ تست تشخیصی مولکولی و ۲۰۷ هزار و ۷۴۴ مورد تست سریع در قالب طرح شپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۶۶ هزار و ۶۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی با یادآوری اینکه با جان باختن ۱۵ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به ۶۸۶۲ نفر رسیده است، گفت: مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند ۱۷۷۳ نفر اعلام شده که از این تعداد، ۱۹۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او با بیان اینکه تاکنون ۴۵۲ هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران بهبود یافته‌اند، از مراجعه ۱۴۶۹ بیمار مشکوک و دارای علائم کروناویروس به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس خبر داد و توصیه کرد: ویروس در حال چرخش در سطح جامعه است و ضرورت دارد برای قطع زنجیره انتقال بیماری، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به کروناویروس، به پزشک خانواده خود و مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.

 همتی با اعلام اینکه تا کنون، دو میلیون و ۸۵۸ میلیون و ۸۲۶ دُز نوبت اول و یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۶۲ دُز نوبت دوم واکسن به مردم استان فارس تزریق شده است، افزود: با ۴۸ هزار و ۲۳۷ دُز تزریق شده طی روز گذشته، مجموع تعداد دُزهای تزریق شده واکسن کرونا تاکنون در فارس به چهار میلیون و ۶۸۲ هزار و ۳۸۸ دُز رسیده است.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با اشاره به تعداد مراکز واکسیناسیون علیه کروناویروس در سطح استان و موجودی کافی واکسن، از هم استانی هایی که تاکنون موفق به دریافت واکسن نشده اند، خواست هر چه زودتر برای این امر اقدام کنند.

همتی خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم(ص) و تشویق مردم به دریافت واکسن علیه کروناویروس، از روز پنج شنبه ۲۹ مهر تا یکشنبه دوم آبان در مراکز واکسیناسیون شیراز، روزانه پنج دستگاه دوچرخه به قید قرعه به دریافت کنندگان واکسن اهدا می شود.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز چهارشنبه ۲۸ مهر در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹، بر اجرای محدودیت های هوشمند کرونایی در دانشگاه از اول آبان تاکید کرد.

مهرزاد لطفی گفت: با توجه به نامه رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور، از ابتدای آبان، محدودیت های هوشمند کرونایی در دستگاه های اجرایی آغاز می شود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از این امر مستثنی نیست.

او با اشاره به پیشتازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امر واکسیناسیون علیه کروناویروس در کشور از زمان تحویل تا تلقیح و تلاش حداکثری برای ایجاد زیرساخت های گسترده دسترسی عمومی به واکسن، افزود: لازم است کارکنانی که تاکنون موفق به دریافت واکسن نشده اند، هر چه سریعتر برای این امر اقدام کنند تا مشمول قانون محدودیت های هوشمند در محل کار نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایمن سازی گسترده اعضای جامعه به کمک واکسیناسیون را راهکار عملیاتی کنترل و مهار کروناویروس دانست و اظهار کرد: مردم با دریافت واکسن کروناویروس و رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در برابر این بیماری، می توانند در مبارزه با کروناویروس و کنترل این بیماری در کشور مشارکت داشته باشند.

لطفی با اشاره به افزایش ایمنی افرادی که واکسینه شده اند، از افرادی که تاکنون موفق به دریافت واکسن نشده اند خواست تا برای پیشگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری و حتی مرگ ناشی از آن، دریافت واکسن علیه کروناویروس را به تاخیر نیندازند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز فصل سرما و احتمال شروع موج ششم بیماری در کشور را دیگر مواردی برشمرد که ضرورت تسریع در واکسینه شدن در برابر این بیماری را افزایش می دهد.

او با اعلام افزایش تعداد مراجعه مردم برخی شهرستان ها به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا افزود: کروناویروس در کمین افراد سهل انگار است، بنابراین برای دوری از افتادن به دام این ویروس خطرناک لازم است پس از دریافت واکسن علیه این بیماری نیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و خود را برای حفظ سلامت خانواده و مردم جامعه مسوول بدانیم.

در این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آخرین وضعیت واکسیناسیون در پایگاه های استان، آمار نمونه های انجام شده آزمایش کرونا طی روز گذشته تاکنون، وضعیت ابتلا در مناطق مختلف استان، علت های جان باختن مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، وضعیت سلامت بیماران در بخش های عادی و ویژه بیمارستان های استان و روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

لطفی همچنین ظرفیت تخت های ویژه و عادی بیمارستان های استان، چگونگی فعالیت مراکز منتخب درمان سرپایی کروناویروس، میزان مراجعه به این مراکز و آخرین اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی را بررسی کرد.

همچنین در این نشست رئیس دانشگاه به مناسبت تقارن هفته وحدت و میلاد رسول اکرم(ص) و تشویق مردم به دریافت واکسن علیه کروناویروس، دستور اهدای روزانه پنج دستگاه دوچرخه به قید قرعه به دریافت کنندگان واکسن از روز پنج شنبه ۲۹ مهر تا یکشنبه دوم آبان در مراکز واکسیناسیون شیراز را صادر کرد.

دیدگاه