پسماندهای ساختمانی معضلی پیش‌روی شیراز

  • 01 مهر 1400 - 10:05
پسماندهای ساختمانی معضلی پیش‌روی شیراز

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به دفع روزانه بیش از ۷ هزار تن پسماند عمرانی، ساختمانی و تکمیل ظرفیت فعلی سایت این کلانشهر، خواستار نگاه ویژه شورا و شهرداری به مسئله افزایش ظرفیت سایت و جانمایی مکانهای دفع پسماند در نقاط مختلف شد.

روح‌الله خوشبخت چهارشنبه ۳۱ شهریور در جلسه بررسی چالش‌های دفع پسماندهای عمرانی و ساختمانی در شورای شهر شیراز، گفت: معضلات زیست محیطی موجود و لزوم اتخاذ تصمیم کارشناسی در جانمایی سایت دفن پسماندهای ساختمانی شیراز با محوریت نگاه به آینده شهر و مسائل شهرسازی پیش رو از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: با توجه به گستره شهر شیراز، طرح دفع پسماندهای عمرانی ساختمانی محلات با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل و دفع ضایعات ساختمانی در نقاط مختلف بررسی و به گزارش آن به شورا ارائه خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در این جلسه با اشاره به افزایش قابل توجه حجم پسماندهای ساختمانی که باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و تاثیر منفی در منظر شهری و نارضایتی شهروندان شده است، گفت: مدیریت صحیح پسماندهای ساختمانی از اولویت‌های جامعه بوده که مستلزم نگاه جدی مدیران شهری است.

مسعود زارعی، بحث دفع پسماند را موضوعی چند بعدی دانست و تشکیل تیم کارشناسی متخصص متشکل از حوزه‌های شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، پسماند، فنی وعمرانی، اقتصاد و سرمایه گذاری و مشاوران طرح برای بررسی دقیق و جامع این موضوع در کوتاهترین زمان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راستای بازیافت‌ پسماندهای ساختمانی با هدف ایجاد صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل و دفع ضایعات ساختمانی، استفاده مجدد از این مواد، حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی خاک، کاهش نیاز به زمین برای دفع، ایجاد اشتغال و توسعه صنایع بازیافت را ضروری دانست.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با اشاره به اهمیت افزایش سرانه فضای سبز در ارتفاعات بر لزوم کاشت درختان و ایجاد فضای سبز در سایت دفع پسماندهای ساختمانی، تاکید و اضافه کرد:  فضای سبز مناسب تاثیر بسزایی در سلامت روان شهروندان دارد.

دیدگاه