تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

آغاز واکسیناسیون روستائیان بالای ۱۸ سال فارس

  • 21 شهریور 1400 - 8:05
آغاز واکسیناسیون روستائیان بالای ۱۸ سال فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال ساکن در روستاهای استان فارس آغاز شده است.

عبدالرسول همتی شنبه ۲۰ شهریور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا کنون، یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۸۰۲ دوز نوبت اول و ۶۸۱ هزار و ۱۸۷ دوز نوبت دوم واکسن علیه کروناویروس در مراکز واکسیناسیون به مردم استان فارس تزریق شده است، مجموع تعداد دوز تزریق شده واکسن کرونا تا کنون در فارس را دو میلیون و ۵۶ هزار و ۹۸۹ دوز عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه واکسیناسیون علیه کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال در روستاهای استان فارس شروع شده است، گفت: در روستاهای فارس، بدون هیچ گونه محدودیت های سنی افراد بالای ۱۸ سال در برابر کروناویروس واکسینه می شوند.

همتی با یادآوری اینکه در برخی از شبکه های اجتماعی خبر تزریق واکسن فایزر و مدرنا با قیمت های گزاف انتشار یافته است، توضیح داد: برای برخی از واکسن های کرونا نیاز است از زمان تولید تا زمان مصرف زنحیره سرما به عبارتی دمای منفی ۷۰ درجه رعایت شود، بنابراین احتمال دارد که زنجیره سرما رعایت نشود و یا تقلبی باشد، به همین دلیل ورود واکسن ها باید در چارچوب وزارت بهداشت باشد و ضرورت دارد شهروندان در این گونه مسایل حیاتی دقت بیشتری داشته باشند.

او همچنین گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۸۸ هزار و ۱۶۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۷۱ هزار و ۲۲۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۷ هزار و ۳۰۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۲۵ هزار و ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

همتی با اشاره به اینکه ۳۷۴ هزار و ۳۶۷ نفر از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند، گفت: اکنون ۳۲۰۵ بیمار مثبت یا دارای علائم کووید۱۹ در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۳۳۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مراجعه ۷۵۲ بیمار دارای علائم کروناویروس به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونای فارس طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوت شدگان طی روز گذشته را ۱۹ و مجموع قربانیان کروناویروس از ابتدا تاکنون در فارس را ۶۴۱۶ نفر اعلام کرد.

همتی در ادامه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به تنهایی ایمنی لازم برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس را ایجاد نمی کند و ضرورت دارد تمام مردم استان اعم از افرادی که واکسینه شدند و یا در نوبت های واکسیناسیون قرار دارند، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و ترددهای غیر ضروری را برای کنترل و غلبه بر کروناویروس جدی بگیرند.

دیدگاه