تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

کرونا در فارس؛ بیش از ۴۱۱ هزار مبتلا و ۶۱۴۳ جان‌باخته

  • 10 شهریور 1400 - 8:15
کرونا در فارس؛ بیش از ۴۱۱ هزار مبتلا و ۶۱۴۳ جان‌باخته

در حالیکه حدود یک سال و نیم از گزارش ورود کروناویروس به ایران و شناسایی اولین مبتلایان به این بیماری می‌گذرد، در استان فارس به جمعیت حدود ۵ میلیون نفری، نزدیک به ۴۱۱ هزار مورد مثبت قطعی ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده است.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طی حدود ۱۸ ماه گذشته، بالغ بر ۴۱۱ هزار مبتلای قطعی به کرونا ویروس با انجام یک میلیون ۴۰۲ هزار و ۱۲۳ تست از انواع تست مولکولی و سریع، شناسایی شده‌اند.

سید روح‌الله حسینی سه‌شنبه ۹ شهریور در جلسه اعلام آخرین وضعیت آماری شیوع کروناویروس در فارس، اعلام کرد که تعداد کل بیماران مثبت شناسایی شده با انجام تست، به عدد ۴۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر رسیده و از این میان ۳۶۰ هزار و ۶۲۶ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، با در نظر گرفتن احتمال ابتلای دو یا چند باره افراد به بیماری کرونا، نمی‌توان با قاطعیت درصد کل مبتلایان به این بیماری در مقایسه با جمعیت کل استان را مشخص کرد اما میزان بیماران بهبود یافته از کرونا در فارس به طور میانگین، بیش از ۹۵ درصد بوده و این آماری نسبتا قابل قبول محسوب می‌شود. هرچند افزایش تعداد فوت شدگان بیماری کرونا در خیزهای پنجگانه، آمار بهبود یافتگان را کاهش داد.

براساس اعلام حسینی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا یا مشکوک به کروناویروس در بیمارستان های استان فارس پذیرش شده و بستری شدن این تعداد، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم بستری در این مراکز را به چهار هزار و ۵۴۷ نفر رسانده‌ است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی دیگر از شاخص‌های مهم را تعداد بیماران با وضعیت وخیم جسمی، اعلام و اضافه کرد: هم اکنون ۳۹۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU، بیمارستان‌های فارس مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از شاخص‌های مهم که طی موج‌های مختلف کرونا، همزمان با تعداد مبتلایان و بیماران بستری، افزایش یافته، تعداد بیماران با وضعیت وخیم جسمی و نیازمند مراقبت‌های ویژه است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در موج پنجم شیوع همه گیری کرونا، در استان فارس شاهد افزایش نگران کننده و شدید در تعداد بیماران با وضعیت وخیم جسمی بودیم. بیمارانی که متاسفانه نیمی از آنها در شرایط “اینتوبه” قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در جلسه روز سه‌شنبه ۹ شهریور همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا طی یک روز گذشته را ۲۳ نفر اعلام و اضافه کرد: با اضافه شدن این تعداد، عدد قربانیان کرونا در استان فارس به ۶۱۳۴ نفر افزایش یافته است.

حسینی با اشاره به پرسش های مردمی در زمینه نحوه فعالیت مراکز تزریق واکسن، نوبت دهی، انواع واکسن ها و عوارض احتمالی تزریق واکسن، بار دیگر پایگاه اطلاع رسانی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نشانی اینترنتی https://covidvaccine.sums.ac.ir/ و سایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز را برای پاسخگویی به این پرسش ها معرفی کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که کارشناسان این دانشگاه از طریق سامانه تلفنی ۳۳۸۸ آماده پاسخگویی به پرسش های مردم در زمینه واکسن و عوارض احتمالی واکسیناسیون هستند.

به گزارش ایسنا، اگرچه وضعیت شیوع کروناویروس و عوارض آن در استان فارس نسبت به سایر استان‌ها و با در نظر گرفتن وسعت جغرافیایی و جمعیتی، مناسب‌تر ارزیابی می‌شود، اما به دلیل شیوع واریانت‌های جدید کروناویروس، همواره و در هر موج از این بیماری، شاهد تغییر در شاخص‌های مختلف آماری و اپیدمیولوژی هستیم.

از نگاه صاحب‌نظران، در دوران دشوار این همه‌گیری، موج‌های سوم و پنجم به لحاظ شدت واگیری، تعداد موارد بستری و بیماران با وضعیت وخیم جسمی و تعداد مرگ ناشی از ابتلا، سخت‌تر بوده است و اکنون با هشدارهای جدی که در خصوص احتمال ورود گونه جدید لامبدا داده شده، باید همه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها، مسئولانه عمل کنند.

دیدگاه