دانشگاه علوم پزشکی شیراز: بدون توجه به شایعات واکسن بزنید

  • 04 شهریور 1400 - 9:45
دانشگاه علوم پزشکی شیراز: بدون توجه به شایعات واکسن بزنید

مسئولان بهداشتی استان فارس به مردم توصیه کرده اند در صورت داشتن شرایط دریافت واکسن کرونا از جمله اولویت‌ها مثل سن و سال که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، بدون توجه به شایعات، واکسن بزنند و این کار را به تاخیر نیندازند.

برخی از شایعات شهروندان را می ترساند و در جامعه نیز شبهه ایجاد می کند ،  ادعاهایی که خیلی از آن‌ها بی‌پایه و اساس هستند و پزشکان معتقدند نباید به آن‌ها دامن زد. از شایعه کار گذاشتن میکروچیپ مغناطیسی در بدن تا چسبیدن فلزات به بدن و از دست دادن قدرت باروری. شایعه عقیم شدن افراد یا مرگ زود رس نیز این روزها بر سر زبان افتاده است.

برنامه ریزی ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا برای تقویت روند اجرای واکسیناسیون عمومی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در نشست  روز چهارشنبه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا بر اهمیت مشارکت بیشتر مردم استان در اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا، تاکید کرد.

عبدالرسول همتی گفت: کنترل و مهار شیوع بیماری کووید۱۹، نیازمند ایمن شدن بیشتر از ۷۰ درصد اعضای جامعه است که این موضوع، اهمیت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی برای افزایش سطح ایمنی در جامعه را یادآور می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: باید کماکان برای حضور و مشارکت مردم در اجرای برنامه واکسیناسیون فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود تا مردم بدون توجه به برخی شایعات، برای تزریق واکسن کرونا به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

 همتی همچنین از روند افزایشی موارد بستری بیماران کووید۱۹ یا موارد مشکوک ابتلا به کرونا در بیمارستان های استان طی روزهای گذشته خبر داد و پیرامون اقدامات لازم در زمینه مدیریت شرایط کنونی تصمیم گیری شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در ادامه گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۴۲ بیمار مبتلا یا مشکوک دارای علائم کووید۱۹ در بیمارستان های فارس بستری هستند.

 همتی گفت: در طول بحران بیماری کووید۱۹، در مجموع از یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۷۱۰ تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۳۷۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۶۹ هزار و ۳۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۵۰ هزار و ۳۳۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۱ هزار و ۴۳۳ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۰۰ هزار و ۴۶۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۳۴۷ هزار و ۹۰۹ نفر از ابتدا تاکنون معادل ۹۴ درصد از کل مبتلایان خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بستری ۵۷۶ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان طی ۲۴ ساعت گذشته، اضافه کرد: مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند، چهار هزار و ۸۴۲ نفر است که از این تعداد، ۴۲۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

 همتی افزود: همچنین ۲ هزار و ۷۳۰ بیمار در مراکز منتخب ۱۶ساعته استان پذیرش شده اند و از مردم تقاضا می شود ابتدا به این مراکز مراجعه کنند تا پس از انجام تست های تشخیصی در صورت لزوم به بیمارستان ها ارجاع شوند.

وی بیان این که تا امروز یک میلیون و ۴۳۴ هزار دز واکسن کووید۱۹ به مردم استان تزریق شده است، گفت: تا امروز هیچ عارضه جدی یا موارد فوت در اثر واکسیناسیون در استان نداشته ایم و افرادی که بر اساس زمان بندی های انجام شده نوبت تزریق واکسن آنها فرا رسیده است، حتما به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن دریافت کنند؛ همچنین افرادی که دز اول واکسن را دریافت کرده اند، برای دریافت دز دوم اقدام و به مراکز مشخص شده مراجعه کنند، زیرا آمارها نشان می دهد میزان مرگ و میر در گروه هایی که واکسن کرونا دریافت نکرده اند به شدت بیشتر است.

این مقام مسوول در دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن ۳۳ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در استان فارس را پنج هزار و ۹۶۷ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه شیوع کرونا در استان روند صعودی را طی می کند، از مردم استان خواست کماکان پروتکل های بهداشتی را به نحو مطلوب رعایت کنند، از ماسک استفاده نمایند و از حضور در تجمعات خودداری کنند تا در روزهای آینده بتوانیم خبرهای بهتری را به مردم استان اعلام کنیم.

دیدگاه