سخت‌ترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر را در فارس داریم

  • 03 مرداد 1400 - 8:30
سخت‌ترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر را در فارس داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: امسال با ۱۶۶ میلی متر بارندگی، ۴۶ درصد کمتر از متوسط سالانه، بارندگی داشتیم و یکی از سخت ترین شرایط ۵۰ سال اخیر از لحاظ خشکسالی در این استان رقم خورده است.

حمیدرضا دهقانی شنبه دوم مرداد در آیین اتمام عملیات اجرایی سدهایقر که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در قالب پویش «الف-ب ایران» برگزار شد، بیان کرد: سد هایقر یکی از سدهای مخزنی است که برای کنترل سیلابی که سالانه از دسترس خارج و با ورود به گنبدهای نمکی شور می‌شود، احداث شده است.

او افزود: سالانه ۶٧ میلیون متر مکعب قابلیت تنظیم آب در این سد داریم که ١٠ میلیون مترمکعب از این آب برای شرب مردم و صنایع مستقر در منطقه، ٣٠ میلیون مترمکعب برای صنایع پایین دست، ١٠ میلیون مترمکعب برای حقابه برهای پایین دست و ١۶ میلیون مترمکعب برای مباحث زیست محیطی رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: این سد در یکی از نقاط بسیار زیبا به نام تنگه هایقر از نوع بتنی احداث شده و حجم سد ٢٢۶ میلیون مترمکعب است.

دهقانی، ارتفاع سد از کف بستر را ۸۸ مترمربع اعلام کرد و گفت: امسال در این سد به دلیل اینکه خشکسالی شدیدی داشتیم و رژیم بارندگی در این منطقه به صورت بارشی بود و همچنین رودخانه پایداری هم نداشتیم، نتوانستیم آبگیری انجام دهیم و امید است در فصل پاییز با بارندگی‌های خوبی که ایجاد خواهد شد، آبگیری را هم شروع کنیم.

او با بیان اینکه هم‌اینک عملیات اجرایی بدنه و قسمت‌های تجهیزات انجام شده، گفت: عملیات اجرایی خاصی در سد نداریم و امید است با بارندگی‌های موثر به اهداف پیش‌بینی شده در سد برسیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین به پروژه آبرسانی به حاجی آباد زرین‌دشت هم اشاره و با بیان کرد: به همت دولت، شش پروژه آبرسانی بزرگ در فارس شامل شیراز، جهرم، فسا، داراب و سعادت شهر در فازهای اول و نهایی به اتمام رساندیم.

دهقانی تصریح کرد: هرچند در روستاها ممکن است مشکل داشته باشیم اما اگر امسال در تامین آب شیراز و دیگر شهرها کمتر از سایر استان‌ها مشکل داشتیم، نشات گرفته از همین پروژه‌هایی بود که به بهره برداری رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: از پس از انقلاب تنها دو تصفیه خانه در استان فارس احداث شده بود اما طی دو سال گذشته چهار تصفیه خانه بزرگ دیگر احداث کردیم.

دیدگاه